Kufjellet, Rindal (15.08.2020)

Written by TrondM61

Start point Gråsjøen (475m)
Ascents Gardfjellet (975m) 15.08.2020
Kufjellet (1,080m) 15.08.2020
Kvenngrøhausen (1,005m) 15.08.2020

Parkerer ved nordenden av Gråsjøen der turstien til Gardfjellet (Storgrøhausen) (975 moh) starter. Følger stien langs Gråsjøen til brua over Kvennbekken. Der tar turstien av opp lia til Sekkvatnet. Fra Sekkvatnet følges turstien vestover til Gardfjellet. Fra Gardfjellet fortsetter det en utydelig sti langs høydedraget videre vestover til sørenden av Storvatnet. Herfra er det ingen sti. Kvenngrøhausen (Kufjellet V) (1008 moh) nåes ved å følge ryggen fra sør-øst. Fra toppen av Kvenngrøhausen legges ruten nord for Ringbekkvatnet, og Kufjellet (1080 moh) nåes ved å følge ryggen fra nord-vest. Fra toppen av Kufjellet legges ruten vestover ned til sørenden av Storvatnet igjen og tilbake over Gardfjellet og ned til Gråsjøen igjen.

Det stiger ganske bratt opp lia fra Gråsjøen til Sekkvatnet. Bortsett fra det går turen i lettgått og tørt terreng. Den denlen av turen hvor det ikke går sti, går i terreng med lav lyng og stein.