Ekstra lang tur til Bukkehøe (15.08.2020)

Written by kinej (Kine Johnsrud) GSM

Ascents Bukkehøe (2,314m) 15.08.2020

En ekstra lang tur til Bukkehøe i knallvær.

Vi gikk ruta opp Tunga, over isen, og ned igjen på østsida av isen. Det var voldsomt høy vannføring i Søre Ilåa, og vi måtte helt opp til breen på ca. 1600 moh for å få kryssa på vei ned igjen. Ruta opp og ned gikk i mye bratt og løs ur, og tida gikk. Så dette ble en lang tur, men nå er Bukkehøe omsider i boks.

På vei oppover Sør Ilåa med Søre Ilåbreen og Tverrbottinden V1 midt i bildet.
Oppe på Tunga, med is på hver side.

Vi hadde planlagt å ta turen innom Nørdre Bukkehøe, men siden turen allerede hadde tatt litt for lang tid bestemte vi oss for å droppe det. Terrenget bort til Nørdre Bukkehøe så ut som delvis utfordrende (les: kul) klyving, men den ville nok lagt på minst en drøy time på turen.

Utsikt mot Nørdre Bukkehøe og Skardstinden

Vi hadde lest på andre turskildringer at folk var glade for at de hadde tatt med stegjern for å krysse isen opp/ned fra Bukkehøe, så hadde tatt med. Siden det var august var det ikke mye snø igjen på isen, og med relativt bratt profil var det nok fint med stegjern, men hadde nok klart å komme oss opp uten også.

Med stegjern opp isen.

Etter rundt 5 timer på tur ble vi endelig belønnet med litt utsikt og bratte stup.

Endelig litt utsikt, med Bukkkehøe sitt bratte stup ned mot Nørdre Ilåbrean.

På returen var det blitt enda høyere vannføring, og vi måtte helt opp til breen for å få kryssa. Dette la ekstra tid, kilometer og frustrasjon på turen.
(Ja, GPS-tracet er faktisk helt riktig, det ble endel surring for å finne beste mulige vei over alle bekkedragene)

Bunnen av Søre Ilåbrean.

Heldigvis er det lettgått terreng de siste kilometerne tilbake til start, og vi kom til bilen ca kl. 19.30.