Tverrbottindtraversen (15.07.2020)

Store Tverrbottinden (2,161m) 15.07.2020
Tverrbottinden V1 (2,113m) 15.07.2020
Vest for Tverrbottinden V1 (2,110m) 15.07.2020
Visits of other PBEs Vestre Tverrbottind - sydrenna - klyving (2,085m) 15.07.2020

En helt fantastisk dag på Tverrbottindene. Etter å ha studert andre turskildringer nøye bestemte vi oss for å prøve oss på en variant av Tverrbottindtraversen der man får 5 2000-topper på en dag (litt ut ifra hvilke topper man teller med mtp. primærfaktor). Vi har ikke vært på en slik type tur før, men tenkte at med gode forberedelser og studering av kart skulle dette gå fint. Vi var også klar over at noen ikke er komfortable med å bestige Tverrbottinden V1 uten tau, og tenkte å ta den avgjørelsen når vi først var der oppe og fikk se selv.

Tåkete start. På det flate partiet før Leirløyfte.

Vi startet dagen på Leirvassbu, og kjørte ca. 2 km nedover veien og parkerte ved det vi anså som et fornuftig startpunkt.

Vi startet med å gå oppover Leirhaugen i retning Leirholet, men krysset over elva nordvestover før vi kom helt til Leirholet, når terrenget slaker ut noe. Her tok vi venstre bortover det slake partiet, og begynte å rekognisere hvor som ville være beste løype opp Leirløyfte, som er det bratteste partiet på turen. Det var fremdeles noe tåkete, så vi måtte prøve oss litt frem.

Heldigvis begynte tåka å letne på vei opp Leirløyfte. Her er det bratt ur, men helt gjennomførbart når man er forberedt på et litt tungt parti. Det tok ikke så lang tid før vi kom opp på skardet mellom Store og Vestre, og siden tåka letna fikk vi nydelig utsikt utover Søre Ilåbrean.

Fra skardet mot Store Tverrbottind.

Turen videre mot Tverrbottinden V1 ga seg selv, og vi var snart oppe på fortoppen. Det ble fort avgjort at å klyve over ryggen der ikke var helt aktuelt (var også kommet litt regn og tåke nå), og vi valgte å prøve oss på å gå opp skardet mellom toppene på sørsiden. Dette gikk veldig fint, og var et artig klyveparti. Strålende utsikt fra toppen i retning Bukkehøe, samt mot Tverråtindane og Galdhøpiggen.

Turen videre til Store Tverrbottinden går med enkel tinderangling og følger skardet. Tilsvarende er turen videre fra Store til Midtre Nord og til Midtre Sør. Vi har skiftende vær hele turen, så det passer bra med solbriller og skalljakke. Mye fantastisk utsikt over breen og ned i bratte stup. Etter som turen går skifter utsikten mer østover og retning Kyrkja blant annet.

Returen gikk ned ryggen fra Midtre Tverrbottinden Sør og tilbake til bilen.

GPS-tracken slutter på vei nedover grunnet at telefonen døde. Reell total er nok rundt 11.5 km og 7.5 timer. Høydemeter-målingen blir også feil da GPS'en gjør noe rart når den pauses, men høydemeterne jeg har lagt inn øverst i beskrivelsen stemmer (totalt høydemeter opp).