Loftet fra Bøverkinnhalsen (16.08.2020)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Loftet (2,170m) 16.08.2020

Etter fullklaff på Austanbotntindtraversen dagen før, falt turvalget på søndagen på relativt lett tilgjengelige Loftet. Etter lørdagens tur flyttet jeg derfor teltet til Bøverkinnhalsen, hvor det var folketomt sammenliknet med travle Berdalsbandet. Det var fortsatt meldt kjempevær, og alt låg derfor til rette for en fin tur.

Teltleir i Bøverkinnhalsen med vakker utsikt innover Leirdalen
Pølser på grillen med morgendagens turmål i bakgrunnen

Fordi jeg hadde en lang hjemtur foran meg, startet jeg allerede kl. 0630 fra parkeringen ved Øvre Halsatjørn. Planen var å følge normalvegen de ca. 1200 hm til topps, og som tenkt så gjort. På veg oppover Langranden såg jeg faktisk en elg lenger oppe, men ellers var det ikke liv å se. Vel oppe på platået ved Vesleloftet valgte jeg å gå østover til kanten mot Leirdalen og følge snøfonna oppover. Videre varierte det som forventet mellom stein og snø, men med stadig bedre utsikt, spesielt mot stortoppene i Galdhøpiggmassivet og mot Breheimen.

Nydelig morgen ved turstart fra Øvre Halsatjørn
Tilbakeblikk mot Halsatjørnene
På platået vest for Vesleloftet med utsikt mot Breheimen
Tilbakeblikk mot Vesleloftet med Breheimen som kledelig bakteppe
Utsikten åpner seg mot Leirdalen med bl.a. Bukkehø og Søre Illåbre til venstre
Malerisk raudberg bryter monotonien med Breheimen som kulisse

Etter det lange snøfeltet mellom ca. 1800 og 2100 moh stod jeg til slutt på stupkanten mot Høgskridubreen. Jeg kunne ikke annet enn å tenke på de stakkars svenskene som feilnavigerte her i april 2016 og rant rett utfor den mange titalls meter høye stupkanten. For en forferdelig opplevelse, som heldigvis fikk et bedre utfall enn hva man kunne frykte.

På stupkanten mot Høgskridubreen
Mot stortoppene i Galdhøpiggmassivet

Heldigvis var det ingen tvil om hvor toppvarden var på det flate platået, og allerede etter snaue 3 timer kunne jeg fornøyd innkassere Loftet som min 2000m pf≥30m topp nr. 175 og med bare 15 gjenværende i Jotunheimen. Det mest overraskende for meg, var hvor jevnhøy og flat Veslefjelltinden virket herifra. Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg faktisk trodd at den var høyere.

Fornøyd på flate Loftet en tidlig søndags morgen!
Utsikt mot Veslefjelltinden, Smørstabbtindane og Hurrungane

Etter en kort pause med påfyll av mat og drikke i finværet, gikk returen samme veg, og litt over kl. 11, etter kun 4 ½ timer på tur, var jeg tilbake ved bilen. Det må i alle fall kunne kalles en ekspress søndags morgentur, og folk på veg oppover traff jeg ikke før jeg var nesten nede igjen.