Neådalssnota via vesteggen (15.08.2020)

Written by marlenelund (Marlene Indiane Lund)

Ascents Neådalssnota (1,621m) 15.08.2020
Neådalssnota Nordøst (1,253m) 15.08.2020
Neådalssnota NV (1,161m) 15.08.2020
Neådalssnota V1 (1,397m) 15.08.2020
Visits of other PBEs Kårvatn p-plass (210m) 15.08.2020
Neådalssnota med start ved Kårvatn. Startet turen med å følge rødmerket sti som går mot Trollheimshytta innover i Naustådalen. Bra stigning i starten i fin furuskog. Turiststien slakket så fint av, lang vandring innover den fine Naustådalen. Vi valgte å følge stien helt inn til starten av Naustådalsvatnet før vi tok av, og startet stigningen mot Neådalssnota NV og videre mot eggen. Her var også første gang på turen vi fikk utsikt mot selve toppen. Et mektig skue! Opp mot eggen var det relativt lettgått steinur.

Selve eggen var smal og luftig, men meget overkommelig å passere. Vi valgte å følge ryggen hele veien opp. En del klyving var det på slutten, som vi i turfølget slo fast at var minst like utfordrende som selve eggen. Vi møtte to grupper som hadde snudd like før toppen som følge av løse steiner kombinert med dårlig sikt, mulig de hadde gått noe mer nord for selve ryggen enn hva vi gjorde.
Starten av eggen
Luftig over smaleste del på eggen
Fornøyd gjeng da vi endelig nådde toppen, men dessverre tett tåke og dårlig utsikt, så hit må vi tilbake!

Nedturen gikk vi langs østryggen og ned mot Snotvatnet, med en liten svipptur innom Neådalssnota NØ når vi først var så nære. Vi siktet oss deretter inn på turstien mellom Kårvatn og Trollheimshytta. Hadde lyst innom SØ2 også, men pga været ble det utsatt til en annen gang. Kanskje den tas i kombinasjon med toppstøt på ski til vinteren fra Storlidalen?

For en flott tur! Med den storslåtte utsikten man vet toppen kan by på kan dette fort bli en favoritt i årene som kommer.