Njunis, kommunetopp i Målselv. (12.08.2020)  5

Ascents Njunis (1,717m) 12.08.2020
Njunis Sørøst (1,637m) 12.08.2020
Visits of other PBEs Øvre Divifoss p-plass (290m) 12.08.2020 08:35
Lang tur i både lettgått og kronglete terreng.
Overnattet i bobil innerst på veien i Dividalen. Startet ved P-lomme 500m før enden på veien og fulgte stien ned til broene over elva. Mnge flotte jettegryter her. Etter elva gikk stien gjennom en del myr og kratt før det begynte å stige opp mot fjellet. Stien var enkel å følge opp til snaufjellet hvor den forsvant. Dessuten mye mygg før vi kom opp på fjellet. Vi merket oss hvor stien startet og fortsatt deretter oppover fjellet i retning Njunis. Litt vierkratt og myr i det første partiet, men etter hvert ble det lettgått. Det var god sikt så orienteringen var enkel, bare å sikte på Njunis partiet. Vi valgte ruten som flere har brukt rett opp sydryggen til høyde 1606. Her var det bratt og vanskelig ur i partiet mellom 1300 og 1500 moh så dette partiet tok lang tid både opp og ned. Herfra var det relativt lettgått selv om de drøyt 100 høydemeterne vi måtte ned før oppstigningen til toppen sve litt i sjela. Dessverre kom tåka sigende på toppen så det var ingen utsikt. Men det vare bare på toppen det var tåke så været var egentlig greit på hele turen, lettskyet og ikke vind.
Samme vei tilbake. Turen tok nesten 10 timer inklusive et par spisepauser. Vi så mye rein på turen.
Jeg lurer også på om det kanskje ikke hadde vært enklere å fortsette på sysiden av partiet med høyde 1606 og 1637 og gå ryggen rett opp til Njunis. Vi var inne på å ta den veien hjem for å unngå den bratte ura.