Ryggtravers via Storsumrungnebba (15.08.2020)

Written by LivSJ (Liv Skjørsæter Johansen)

Ascents Litlsomrungnebba (1,700m) 15.08.2020
Litlsomrungnebba sørvest (1,657m) 15.08.2020
Storsalen austtoppen (1,715m) 15.08.2020
Storsomrungnebba (1,799m) 15.08.2020

Begynte bratt opp via DNT-stien forbi Eiriksvollen, innover botn og bratt opp Smørklimpan. Videre opp mot dagens rygg. Første topp Lisjsomrungnebba sørvest, så bratt ned på bandet. Morsom klyving og traversering her. Var overraskende bratt :) Så videre til Lisjsomrungnebba, ned og via bandet opp på Storsorungnebba. Var av og på med tåke mesteparten av traversen, men når vi kom opp på hovedtoppen, lyste det opp. Sola kikket frem og vi fikk sett noe av den fine utsikten. Så marsjerte vi opp ura til Storsalen. På grunn av tåke, gikk vi ikke bort på tvillingtoppen til Storsalen. Så var det å tråkle seg ned ura, runde Storsomrungnebbamassivet og gå oss inn på stien ved Tverråvatnet. Så var det bare å gå bratt, bratt, bratt ned lia mot Eiriksvollen igjen.

Det ble 11.5 timer på tur, nesten 27 km og 2200 høydemeter denne dagen. En vel anvendt dag, takk til Kristiansund og Nordmøre Turistforening for excellent guiding og trivelig turfølge!