Lauparen - høyest i Ørskog (2019) (15.08.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Grytalisetra P-plass (390m)
Endpoint Samme (390m)
Ascents Lauparen (1,434m) 15.08.2020 14:00
Visits of other PBEs Grytalisetra bomveg (340m) 15.08.2020 09:20
Grytalisetra P-plass (390m) 15.08.2020 09:40

Tåketur til Lauparen

Fra overnatting på Sjøholt kjørte jeg østover på vei 650 til Vaksvik der jeg tok av mot venstre på sideveien merket mot Vaksvikfjellet. Etter vel 5 km tar Grytalisetra bomveg av. Fulgte denne til Grytalisetra P-plass.

Bomveg til Grytalisætra - kr 30 i kontanter eller bankgiro
Grått og tåke på toppene ved parkering ved Grytalisætra

Det hadde ligget tåke over området de siste to dagene, men værmeldingene for dagen lovet lettskyet vær og ingen tåke. Slik ble det dessverre ikke. Været var grått med høy luftfuktighet og toppene lå innhyllet i tåke ved turstart. Stien inn til Grytavatnet er veldig tydelig og velbrukt. Den går først gjennom myrterreng der det er lagt ut lemmer, senere tørr, men til dels veldig steinete og tunggått sti. Etter 1t 40min var jeg fremme ved Grytavatnet. Jeg slet med formen denne dagen, noe tidsbruken vitner om. GPS-data viste 5.5 timer gangtid og 2 timer med pauser, inkludert 30 min på toppen. Det var vanskelig å finne rett bekledning, og det måte til flere omganger med tøyskift underveis. Dessuten hadde jeg tatt med for lite drikke, så dette ble alt i alt en tung tur.

Idylliske Grytavatnet 654 med Grytavasstinden 1328 mot venstre
Ruten går rett opp på Svartvassegga mellom Grytavasstinden og Lauparen som såvidt skimtes oppe i tåken mot venstre
Flatt område nederst i Trongbotn på vel 800 moh
En stor snøflate passeres før siste oppstigning til Svartvassegga
Oppe på Svartvassegga. Utsikt østover mot Svartevatnet og Rollsbottskorka 1333

Endelig oppe på Svartvassegga ca. 1000 moh gjenstår vel 400 bratte høydemeter fordelt på en luftavstand på 750 m til varden på toppen. Det går meget tydelig(e) og god(e) sti(er) oppover sørflanken av fjellet. Bratt riktignok og noe løs stein, men ruten føles aldri eksponert.

Like før toppen er det laget til en slags trapp med jernstenger på venstre side
Mange varder på toppområdet! Utsikten var dessverre ikke mye å skryte av.
Dette er den største varden med to turkasser og et stort antall turbøker - de fleste ferdig utskrevet.

GPS ved varden 32V 402780 6925709 som stemmer med koordinatene fra Kartverkets "Fot bolt varde". PB-koordinatene lå noe meter fra dette, og endres til Kartverkets. Høyeste punkt her oppe ligger på en liten fjellknaus noen meter nord for varden (GPS 402783 6925713).
Ventet sammen med en annen kar en halvtimes tid på at tåken skulle lette, men den ble liggende. Avsynging av nasjonalsangen som av og til har hatt effekt under lignende forhold, var nytteløs denne gangen.

Da var det bare å bevege seg forsiktig nedover igjen. På turen ned traff jeg 10-12 andre på vei opp. Tydeligvis en meget populær topp dette, selv i tåke. Til og med Dronning Sonja skal ha vært her!

Ser ned mot Svartevassegga på returen

Returen fra Trongbotnen ble som ventet lang og kjedelig. Etterhvert kom solen frem, og ga fin og varmt sommervær. Det så og ut til at tåken over toppene gradvis lettet, men det var for sent for meg!

Vel tilbake på parkeringen på Grytalisætra kom endelig det fine sommerværet som Yr.no hadde lovet!