Higravtinden i Hadsel og Vågan (30.07.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Higravtinden (1,146m) 30.07.2020
Higravtinden Fortoppen (1,144m) 30.07.2020
Yngvar og jeg kjørte fra Kabelvåg ut til Eide og parkerte ved E10 like ved utgangspunktet for turen. Vi fulgte en kjerrevei noen hundre meter som snart gikk over til å bli en sti. Fulgte stien bratt oppover til vi kom til snørenna. Snøen var ganske hard ennå da den lå i skyggen, så vi valgte en mellomløsning med litt snø og litt fast fjell hovedsaklig langs høyre side. Vi bommet litt på øverste delen og gikk for langt mot høyre (det letteste er å følge renna til venstre!). Dette resulterte i en god del luftig og krevende klyving langs ryggen til vi kom inn på vardingen igjen. Herfra og opp til fortoppen gikk det rimelig greit, uten store utfordringer. Nå var vi spent på hvordan siste biten opp til hovedtoppen skulle bli. Etter å ha "varmet opp" på den utsatte ryggen gikk det overraskende greit ned i renna og opp det bratte opptaket til hovedtoppen. Et tau var festet på det vanskeligste stedet, og var godt å holde i for slike som meg:-)
For en utrolig stilig topp! Vi tok oss god tid her oppe, sola skinte og utsikten er rett og slett fenomenal. Etter mye bildetaking og litt mat startet vi på tilbaketuren. Vi møtte en gjeng som kom opp den riktige renna og fulgte denne hele veien ned igjen. Dette var betydelig enklere enn ruta vi tok oppover til tross for at jeg hadde valgt helt feil støvler denne dagen! Støvlene var altfor myke for såpass bratt og halvhard snø. Men med isøks og forsiktig gange gikk det da sakte men sikkert ned igjen til vi var på fast grunn nedenfor snørenna. Dermed var det bare å følge stien siste delen tilbake igjen til bilen.
Higravtindan sett fra en rasteplass langs E10
Her har vi kommet oss opp fra snørenna, men altfor langt mot sør
Fin utsikt over mot Geitgaljen
Her er vi inne på normalveien igjen. Denne går bort til skaret , og bratt opp til venstre mot fortoppen
Luftige omgivelser like nedenfor fortoppen
Yngvar har kommet seg opp til fortoppen!
Så nære men likevel så langt unna. Fra fortoppen mot Hovedtoppen er det bare noen meter adskilt av et dypt skar
Yngvar på vei opp fra skaret til hovedtoppen
På toppen av Higravtinden!