Memaurtinden i Gildeskål (28.07.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Memaurtinden (1,331m) 28.07.2020
Sokumfjellet (849m) 28.07.2020
Nå har det dessverre blitt slik at trappa langs rørgata fra øvre Forsavatnet er stengt og ikke lenger lov å benytte seg av. Dermed blir turen til Memaurtinden en del lenger hvis man vil starte fra denne kanten. Jeg kjørte til Olastranda 3-4 kilometer lenger sør, og parkerte her istedenfor. Herfra kom jeg meg greit over til Sokumfjellet via ei flott hengebru. Turen opp til Sokumfjellet er noe kronglete med mange skrenter, men blir bedre og bedre jo lenger opp man kommer. Fra toppen av Sokumfjellet får man en fin oversikt over resten av turen opp til Memaurtinden.
Fra toppen og ned til bandet vest for Litle Sokumvatnet var det mye snøflekker igjen som gjorde nedturen enkel. Fin rygg å følge helt til man kommer til nordsiden av vannet. Her blir terrenget ganske utfordrende i form av bratte tverrgående skrenter, og det var ikke til å unngå at det ble noen omgåelser. Jeg så fra Sokumfjellet at det kunne være lurt å ta sikte på å komme rett sør for høyde 772 før jeg trakk for høyt oppover, for deretter å følge ryggen eller dalen på østsiden opp til dette høydedraget. Vel oppe var det bare å lange ut innover viddene som var temmelig snøkledd ennå. Jeg gikk på sørsiden av Hattvatnan og fant en grei rute med en del sva via høyde 1105 og videre opp til toppen. Her er det flere muligheter, og det er enklere å følge dalen vest for høyde 1105 i alle fall når det er vått. Utrolig flott topp og med en utsikt som bør nytes både lenge og vel! Omtrent samme rute tilbake.
Flott hengebru over Sokumvatnet
Tilbakeblikk mot Sokumvatnet fra stigningen opp mot Sokumfjellet
Memaurtinden sett fra Sokumfjellet
Nord for Litle Sokumvatnet. Herfra blir det litt kronglete videre et stykke
Vel oppe i ca 780 meters høyde. Herfra var det lett å gå videre til toppen
Humlene var mange og hadde tydeligvis gode levevilkår her oppe
Frodig selv oppe i 1100 meters høyde. Memaurtinden i bakgrunnen
Memaurtinden
Fornøyd toppsanker:-)
Utsikt fra toppen ned i Breidvikdalen
Fin leirplass med Memaurtinden i bakgrunnen