Romsdalseggen via Blånebba (10.07.2020)

Written by kinej (Kine Johnsrud) GSM

Mjølvafjellet (1,216m) 10.07.2020
Nesaksla (731m) 10.07.2020
Steinfjellet (1,178m) 10.07.2020

Da dette er en populær tur og en tur som gåes av ekstra mange nordmenn i år, valgte vi å ta taxi til Venjedalen en halvtime før første busslass kommer i et forsøk på å unngå for mye køgåing.

Den første delen av turen er stort sett stigning, og i starten er det laget til med steintrapper. Dette går over til sti etterhvert, som av mye bruk og nedbør nå var ganske gjørmete. Dette er en velbrukt og DNT-merket sti, så det er enkelt å se hvor man skal gå. Vi fikk gå alene i starten, men etter et par kilometer med stigning begynte vi å treffe på grupperinger av mennesker som hadde startet enda tidligere, men som holder et lavere tempo.

Siste del opp mot "platået" er ganske tung stigning, men man blir belønnet med nydelig utsikt, spesielt bak seg i retning Romsdalshorn. Det er flere snøpartier å krysse, jeg er usikker på om dette er mer enn vanlig i år grunnet snørik vinter.

Utsikt østover etter den første stigningen. Man ser stien opp ca. midt i bildet, og Blånebba til høyre. Venjetinden raver majestetisk rett til venstre for Blånebba.

Vi valgte å gå via Blånebba, som la på en drøy time på totalturen. Dette var absolutt verdt det, da utsikten fra Blånebba var helt nydelig innover i dalen mot Trollveggen, og egentlig de fleste andre retninger også. Her fikk man også være mer "i fred" da ikke like mange velger denne ruta.

Utsikt fra Blånebba mot Venjetinden og Romsdalshorn.
Utsikt fra Blånebba mot Romsdalshorn og Trollveggen.

Tilbake på Romsdalseggen var det nå blitt flere folk, og det hopet seg opp til køer forbi de bratteste/luftigste partiene. Disse områdene er sikret ekstra med metallstenger og kjetting, men det er ikke utstyr som er nødvendig for å bevege seg videre i dette terrenget, som fint kan klyves normalt for de som er fjellvante.

Opp ryggen på Romsdalseggen. Muligens den bratteste og luftigste delen av turen.

Selve ryggen har stort sett greit terreng, og man har hele tiden utsikt utover i fjordarmen. For min del var det nedstigningen som ble den store utfordringen. Totalt ble det 1900 høydemeter nedover denne turen, og det siste partiet går først mye i steintrapp ned forbi Rampestreken, og går etterhvert over i bratt skogssti med hardpakket brunt underlag og mange og glatte røtter. Når beina er ganske gelé fra før av var ikke dette favorittpartiet mitt av turen, men ned må man jo.

Turen klokket inn på rundt 14 km, 6 effektive timer og 7.5 timer totalt med pauser.