Koldedalstinder (13.08.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Koldedalen Parkering (1,216m)
Endpoint Koldedalen Parkering (1,234m)
Ascents Hjelledalstinden (1,989m) 13.08.2020
Koldedalstinden (1,927m) 13.08.2020
Søre Koldedalstinden (1,822m) 13.08.2020
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 13.08.2020

Planen var egentlig Galdeberget men da Sondre sober (Sondre Berg) og jeg satt oss i bilen så bestemte vi oss heller for Hjelledalstinden og kanskje Koldedalstinden. Værmeldinga var meldt møkk, men sikkert bedre enn spådd, evig optimist jada.
Tusla innover Koldedalen og hverken Falketind eller Hjelledalstind ønsket å vise seg. Halvveis inn mot Hydro-huset så begynte det å plaske ned. Gjennomvåte til skinnet vurderte vi å snu. Bestemte oss derimot for å ta steg for steg og se hvor ferden endte. Fulgte siden oppover hvor det var naturlig å gå. Noe snø, noe morenegrus. Herregud denne siden er relativt sleip og løs...
Fremfor å ta på stegjern og angripe toppryggen via breen mellom Hjelledalstinden og Koldedalstinden, ble oppstigningen opp øst for sistnevnte. Toppryggen hadde noe klyving, men ingenting å snakke om. Lunsj på toppen, nice.

Fra skaret mellom toppene var det månelandskap og lavastein, virkelig kult. Klyvingen opp Hjelledalstinden var artig og morsom. Mange gode tak, men dette er ikke Falketind, den svært populære toppen lengre nord, så noe løst var det riktig nok.
Snøfelt hele veien ned. Banka på ved å holde høyden på ca 1680 moh. Fant et hyllegalleri mellom sva, -og stuppartier, et slags chausse om man vil, genialt var det uansett for ellers er man avhengig av å gå relativt mange høydemeter ned og opp, type 80-100m. Styrtregn stadig vekk, tørr, våt, tørr, våt. Tåka kokte rundt oss, krevende orienteringsforhold. Bestemte oss likevel for å banke på mot Søre Koldedalstinden selv om Sondre var helt for jævlig lei av tåke og glatt underlag. Svært løst opp fra breen, men fint fast fjell resten.
Her ble vi også enige om å ha marginene på vår side ved å ikke løpe breen ned, men finne en rute utenom, siden været var av den kaldte sorten og Sondre var temmelig nikontinsyk.

Fant en rute ned via noen snøfelt. Sondre hadde en skummel uskildning, og jeg stupte etter med hodet først og ropte ØKSA ØKSA ØKSA. Gikk bra, men herregud den var nærme. Ned dalen mot Koldedalen gikk det radig, det hølja ned. Lynet slo ned et stykke unna, men da det slo ned under 1.5km unna, så var det bare å kaste sekken og sette seg ned under ei solid blokk. Off ikke fan av sånne opplevelser.
Etter ca 30 minutter bestemte vi oss for å ta beina fatt og løpe mot Koldedalen. Forsøkte å krysse elva som nå var flomstor og vanskelig. Sto midt ute i elva to steder men uten hell, vi måtte helt rundt... Lang marsj opp og ned dalen, men humøret forble på topp.

Fin tur, takk for turen Sondre!
Kunne lese på lynkart etterpå at det hadde slått ned i både Hjelledalstinden, Koldedalstinden, Øst for Koldedalstinden, 1626-punktet ved Koldedalsbreen og Breikvamsnosi, ergo god underholdning å lese til øl og god mat på Tyinholmen!

Månelandskap mot Hjelledalstinden
Frekk klyvepassasje
Morsomme partier mot toppen.