Lang tur til Njunis (12.08.2020)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Njunis (1,717m) 12.08.2020

Overnatta i bilen innerst i Dividalen og var klare til tur ca 8:30. Sti gjennom bjørkekratt og opp de første 2-300 høydemetrene. Myggen herjet og jeg måtte trekke myggnett over hodet og bytte fra kortermet til langermet. Hadde hatt på myggmiddel ved start, men var temmelig ergelig vi ikke tok med boksen. Heldigvis forlot de små irriterende beista oss etter at vi kom opp og ut av skogen. Det var behagelig temperatur å gå i, og fram til fjellet lettgått. Bratt og tung steinur opp til sørtoppen. Eirik gikk så fort at jeg mista han av syne der oppe på toppen og virra litt rundt før vi ble gjenforent. Grei siste stigning, fortsatt i steinur. Stor militær radar og div annet på toppen. Vi bestemte oss for å gå ned igjen noen høydemetre før vi spiste matpakka. Eirik foreslo å gå mer sørvestover rundt sørtoppen for å slippe den bratte ura ned. Men vi tok samme vei tilbake og brukte lang tid å lirke oss ned den bratteste delen. Så rein flere ganger, men ingen folk.