Saksa/Blåfjellet (12.08.2020)

Written by marlenelund (Marlene Indiane Lund)

Start point Heggemneset (32m)
Ascents Saksa (902m) 12.08.2020
Skarvan (794m) 12.08.2020
Porten (697m) 12.08.2020 18:30
Visits of other PBEs Heggem p-plass (20m) 12.08.2020

Tur til Saksa/Blåfjellet fra Bøfjorden. Det er også mulig å starte turen fra Innreiten på motsatt side av fjellet (Halsa). Vi parkerte ved Heggemneset på anvist parkering. Her er det infoskilt som viser turen opp til Blåfjellet.

Det er god sti med blåmerking helt fra veien ca 100 m fra parkeringa, men vi tok av litt for tidlig fra parkeringen på noe som lignet starten på en traktorvei. Her måtte vi snike oss under et strømgjerde og gjennom tett skog før vi traff på selve turstien. På vei ned fulgte vi oppmerket tursti hele ruta.
Første del er ca 2 km oppover gjennom skog. Deretter åpnet landskapet seg med flott natur og fin utsikt resten av turen opp til toppen. Først kom vi til Skarvan, det er en stor varde på toppen og man kan bli lurt til å tro dette er toppen når man ser den, men det gjenstår noen høydemeter til før selve toppen av Saksa/Blåfjellet. De siste høydemetrene er nokså bratt, men en fantastisk utsikt når man først kommer på toppen!

Nydelig utsikt nordvest fra toppen

Turen ned tok litt ekstra tid da vi gikk vi oss tilfeldig på noen nydelige multer som vi bare måtte plukke med oss hjem og nyte til kveldsmaten.