Overraskende fin klatring på Skogshorn (09.08.2020)

Written by senfterberg (Coni Häusler)

Ascents Skogshorn (1,728m) 09.08.2020

Overraskelse, Skogshorn

Grunnet familiære forpliktelser hadde Herman og jeg kun ca. 24 timer til overs i helgen. Vi rakk en meget fin kveldsklatreøkt på «Natten» i Gol, med kjempefine naturlig sikrede riss, før vi slo leir innerst ved enden av bomveien under skogshorn i Hemsdal.

Lys og skygge på vei til innsteget

Etter en kort natt startet vi oppstigningen til innsteget under klatreruten «overraskelse» i skogshorn sin imponerende sydvegg. Allerede kl 7 var vi i gang! Her en kort beskrivelse:
Første taulengde: ca. 40 m opp til en stor standplass rett over en kamin. Cruxet er et lite sva parti (5) i nedre del, der det går an å sikre med en liten cam. Kaminen er forholdsvis enkel, men de aller fleste vil nok slite med taudrag. Første taulengde er skyggefull og med en del vegetasjon. Ikke verdens fineste klatring.

Herlig utsikt

Andre taulengde tok Herman seg av. Den er mye finere med klatring på eggen og med gode sikringer. Ca. grad 4. Ca. 40 meter til en stor terrasse.
Taulengde 3 gikk vi visst en litt mer direkte, men meget fin variant, via et lite trappesystem på høyre siden av kanten. Tipper graden er 5 eller 5+. Ser først ut som om det er vanskelig å sikre. Men når man ser seg litt om finner man en liten, men fin kileplassering.

Trappa, tredje taulengde

Etter «trappa» var det Hermans tur igjen. Taulengde 4 (grad 4) går opp kanten eller litt på venstre siden til man kommer til nok en svær terrasse. Et ideelt sted å ta seg en pust i bakken. Fordi nå følger det to fineste taulengdene. Først en kort, men stilig riss mange meter over en svær sprekk i fjellet, grad 5. Taulengde 6 er dagens lengste, man kan strekke den til 60 meter. Først klatrer man på et lett sva parti, deretter bratner det skikkelig til og man beveger seg i vedvarende 5er terreng på en svær pilar. Eksponert, velsikret og herlig klatring. Herman fikk lov å lede rutas kremlengde, mens jeg tok av meg de få meterne over rutas crux, angivelig 5+, som egentlig ikke bød på noen utfordring.

Nydelig klatring på topp pilaren, taulengdene 6+7

På siste standplass, der det henger en slynge, må man velge. Enten 7 eller 8 meter rett opp en boltet linje. Er visst nok grad 7+, så uaktuelt for oss. Eller, som de fleste gjør, traversere til venstre og opp et riss til toppen. Etter min oppfatning er traversen den mest skumle delen av turen. Ikke at man risikerer livet, men allikevel best å ikke miste balansen på travershylla.
Kort oppsummert, en super fin rute, med mye og vedvarende klatring, kanon utsikt og fine sikringsmuligheter.

Sentralpilaren tar seg godt ut