Trysilfjellet i forbifarten (10.08.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Trysil Høyfjellsenter (830m)
Endpoint Samme (830m)
Ascents Trysilfjellet (1,132m) 10.08.2020 14:50
Visits of other PBEs Trysilfjellet nord bomvei (370m) 10.08.2020 14:20
Trysil Høyfjellssenter parkering (830m) 10.08.2020 14:40

På vei mot Gutulia nasjonalpark passerte vi gjennom Trysil i fint sommervær. Da passet det godt med en tur til Trysilfjellet som nå er omringet av skianlegg og hyttelandsbyer på alle kanter. Fjellet har likevel sine attributter i behold da det har relativt høy både primær- og sekundærfaktor, og dessuten er med på listen over Kremtopper og Trigonometriske punkter av 1. orden. Vi kjørte inn Trysilfjellet nord bomvei bomveg der det koster kr 50 å komme seg ut igjen og parkerte på den store Trysil Høyfjellssenter parkering der det ikke var mange andre biler denne dagen.

Bomveien (kr. 50) mot Trysilfjellet Nord
God, gratis parkering ved Høyfjellsenteret. Nordre Kanken 1022 i bakgrunnen

Vi fulgte grusveien opp til toppen av endestasjonen for skiheisene på ca. 1100 moh. Derfra fortsatte vi litt sørover før vi kom inn på blåmerket sti som gikk gjennom steinuren på østsiden av toppen. Stor, men sammenrast varde på toppen på GPS 33V 348605 6800361, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er justert. Merker etter et trigpunkt i varden og dessuten en gammel sikteskive noen meter øst for varden. Spør otto (Otto Lund) om denne bør være med på listen over Sikteskiver.
Ned igjen samme vei.

Astrid ved sikteskiven på Trysilfjellet. Alle navn er borte, kun et navn er markert med et klistremerke!
Den store, delvis sammenraste varden på Trysilfjellet 1132
Utsikt mot Nordre Kanken 1022, også med skiheisanleqgg!