Klatrekurs i Jotunheimen (03.08.2020)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Tronoberget klatrefelt (420m) 03.08.2020
Lom Camping (380m) 03.08.2020
Tronoberget klatrefelt - p-lomme (375m) 03.08.2020

Klatrekurs i Jotunheimen for Breoppleving med 6-7 deltakere og medinstruktør. Jeg var kursleder.

Mandag 3. aug
Oppmøte på Lom Camping kl 19. Presentasjonsrunde; avklare erfaring og forventninger. Gjennomgang av overordnet plan for uken, utdeling og gjennomgang av utstyr og øving på noen knuter og innbinding i tau.

Tirdag 4. aug
Tronoberget der vi stort sett klatret på topptau. Innføring og øving på rappell.
Teori på kvelden med oppsummering av dagen, plan for neste dag, gradering av klatreruter og fokus på kommunikasjon i klatreveggen.

Debut Diederet på topptau.

Onsdag 5. aug
Tronoberget med gjennomgang og øving på å sette egne sikringer i fjellet som etterhvert ble utvidet til krav, metode og øving på etablering av anker i veggen (standplass, rappellfeste, topptaufeste). Etter lunch ble det klatring på egne sikringer med topptau som backup.
Lang dag gjorde at oppsummeringen på kvelden ble kort. Turplanlegging for neste dag ble også veldig kort for å prioritere mat og søvn før en lang dag. Værmeldingen for de neste dagene gjorde at vi valgte å ta to turdager på rad.

Bygging av anker på bakken.

Torsdag 6. aug
Turdag 1 til Veslepiggen fra Porten.

Fredag 7. aug
Turdag 2 til Kalven og Skeia.

Lørdag 8. aug
Tronoberget der spesielt tre deltakere var veldig ivrig på å få klatret mer på egne sikringer. Etterhvert tok vi også inn noen enkle momenter fra kameratredning som ble gjennomgått og trenet på (avbinding av taubrems, gi ut tau fra brems i guidemodus, bremseknute og z-talje). Til slutt kjørte vi en case hvor førstemann skulle ta opp andremann til standplass der det måtte utføres heising noen meter før andremann måtte fires ned til bakken igjen og førstemann returnerte på rappell. Alle fikk prøve seg i begge posisjoner.
Avslutning i Lom med innlevering av ustyr og gjennomgang/oppsummering av kurset.

Pompel på led.

Dermed var en uke med klatrekurs over. Dyktige, interesserte og trivelige deltakere gjorde den siste feriejobb-uka til en fin opplevelse. Nå er det bare en føringstur igjen før hverdagen kaller på mandag..