Romsskåla (10.08.2020)  5

Written by Stigun GSM

Start point Romsskåla p-lomme (40m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Romsskåla (588m) 10.08.2020 11:59
Visits of other PBEs Kolvereid (50m) 10.08.2020 10:36
Romsskåla P-lomme (40m) 10.08.2020 10:36
Kjørte fra Rørvik etter frokost og fant greit fram til Romsskåla p-lomme. Lovende vær med SOL og vel 15 grader ved turstart. Etter noen hundre meters gange på grusvei fant jeg greit hvor stien tok av mot venstre inn i skogen. Vått i terrenget i starten, men snart oppover lettgåtte sva i nordlig retning på bra merket tursti.
Flere lettgåtte sva i starten

Trodde jeg kunne se toppen fra disse svaene men den lå lengre nord og høyere enn som så. Tiltagende god utsikt bl. a mot Leka med den spesielle fargen på fjellet og snart dukket majesteten selv; Heilhornet opp over synshorisonten i østlig retning. Stedvis noe bratt men likevel ganske lettgått hele veien.
Høyest i Leka kommune mot nettopp, Leka

På toppen åpnet det seg en storslått utsikt i alle retninger; et lite minus for en litt disig fjernhorisont. Ned igjen samme vei som jeg kom opp; litt for kjapt viste det seg, for godt nede på stien savnet jeg plutselig gåstavene. Håpte; forgjeves, at jeg hadde satt dem fra meg et sted på veien opp, men de ble nok forlatt på toppen..
Heilhornet med drabanter
Utsikt nordlig retning, Vega til venstre,Dønnmannen kan skimtes sentralt og til høyre Sømna. Et par av Søstrene kan også skimtes.

Vel nede i bilen etter den flotte turen til Romsskåls, minus staver, kjørte jeg mot Holm, hvor jeg kun ventet to minutter før jeg kunne kjøre om bord i fergen som brakte meg over til Vennesund og Sømna, i et vær som mer og mer antok skikkelig sommer!