Årets vakreste topptur!!! (09.08.2020)

Written by Øyvindbr (Øyvind Brekke) GSM

Ascents Aust for Store Rauddalstinden (1,965m) 09.08.2020
Store Rauddalstinden (2,157m) 09.08.2020
Vestre Rauddalstinden (2,059m) 09.08.2020

Endelig skulle jeg - bortsett fra morgenskodde og noen få ulldotter - få oppleve en knallværsdag i Jotunheimen sommerstid, altså med knallvær fra A til Å. Jeg har jo tidligere opplevd perfekt vær deler av døgnet hos jotnene i den varmeste årstida, men et helt døgn... Aldri før! Det er det vinter, vår og delvis høst som har tatt seg av.

Etter en hyggelig avslutningstur for Linn Therese i sedvanlig "ut på tur aldri sur-vær" og en påfølgende herlig bålkveld ved lille, gamle Leirvassbu under stadig oppklarning på himmelen var det duket for magi dagen derpå.

Jeg har lenge spinket og spart på Rauddalstindane fordi jeg i drømmene hadde sett for meg feks en toppovernatting på Store i beste Gravdalstind-stil med Morten en oktober- eller novembernatt. Men man blir ikke yngre, og illusjoner glir gradvis over i realisme og grip sjansen-tankegang. Og jeg gledet meg virkelig til disse nydelige tindene som tidligere (husker ikke lenger hvor) har blitt beskrevet som et dansende par når de ses fra nord, gjerne fra en eller annen 2k-topp.

Det bød ikke på store problemer å krysse verken Gravdøla/Storutla eller Simledøla, og dermed bar det oppover og innover i idyllen. Været hadde straks lettet og landskapet var svært imponerende. Kristenbreen og Alvbreen bidro i stor grad til dette!
Grønt og mykt ble fort avløst av steinete, grått og hardt, men sola steiket så det var ubehagelig (akkurat som jeg ønsket det!), og det tok ikke spesielt lang tid før jeg var oppe på ryggen. Videre oppover brattene mot Aust for Store og etterhvert opp mot selve Store Rauddalstinden gikk det saktere. Jeg merket hardkjøret i hælene på Morten til topps på Kyrkja dagen før. Jammen herlig å ta det rolig i dag, men jeg kunne uansett ikke klart noe annet. Beina var blylodd!

Samme det, stortoppen avslørte en utsikt på linje med det jeg hadde forventet!! Her ser man virkelig omfanget av Jotunheimen. Det er langt fra Gjendealper og Nordøst-Jotunheimen til Hurrungane og Vestlandet! Og så variert! Og delvis grønn utsikt med dalene der nede, ledsaget av det i grunn magiske elvesuset og lyden av et og annet steinsprang. Blinkende vann var også å se. En fugl (ikke snøspurv) kom til alt overmål for å holde meg med selskap... Dette var noe annet enn å sitte på Bispen en drøy måned tidligere og høre på motorbrøl fra Trollstigen!

Jeg koste meg en stund inntil tvangstanken for enhver samler meldte seg, å gå laaangt ned mot vest for så å gå et stykke opp for å få med meg Vestre Rauddalstinden. En spektakulær topp det også, og noe nærmere herligheta i vest.

Jeg kom meg tilbake og rusla motvillig nedover fra Store. Droppet tanken på Austre fordi jeg begynner å trekke på åra og ikke orket tanken på å komme hjem til Drammen klokka 3 eller 4 påfølgende morgen. Men jeg gikk opp resten av Simledalen mot Simledalsbandet på hjemturen. Koste meg massevis med all idyllen og beklaget overfor meg selv at jeg ikke hadde tid til å bade i Langvannet som for 20 år siden, men tida var knapp om jeg ønsket å ha det så komfortabelt som mulig. Så lenge har jeg uansett aldri gått i baris på tur, flere timer. Og uten solkrem fordi den av overtroiske årsaker lå igjen i bilen ved Leirvassbu. Jeg hadde på forhånd ønsket å få bruk for det jeg ikke hadde med istedenfor omvendt for å si det på den måten. Uansvarlig selvsagt, får håpe min noe mørkere hud tåler det.

Noen hadde forøvrig vært innom teltet mitt med seigmenn i løpet av mitt fravær...:)

Tusen takk til verdens herligste fjellområde for en opplevelse av de helt store!!!

Et kjapt bad

Written by Julia 19.08.2020 09:49

i herlig friskt fjellvann etter en svettetur burde man ALLTID ta seg tid til i slikt vær, Øyvind! Åkke som!

Ellers tenkte vi på deg mens vi satt og koste oss på Steindalsnosi og tenkte nok at du var fornøyd, ja!

Vi så deg ikke

Written by Snilen 14.08.2020 10:39

Jeg var på nabofjellet Rauddalseggje samme dag. https://peakbook.org/tour/373948/Utlandet+ble+til+Innlandet.htmlUsedvanlig fin dag, men det mest spesielle var at vi så ingen andre denne dagen, ei heller noe annet menneskeskapt hele dagen, bortsett fra eget pikkpakk, noen gamle fotspor og noen varder. Med en kikkert hadde vi kanskje fått øye på deg.

Full klaff,

Written by Olepetter 13.08.2020 15:14

så bra, Øyvind! Solkrem er vel neppe basisvare for deg, og i alle fall ikke i august...?