FT Storen (09.08.2020)

Storen - svaene i sørflanken (2,200m) 09.08.2020 06:04
Turtagrø Hotell (883m) 09.08.2020 06:04
Turtagrø parkering (881m) 09.08.2020 06:04

Føringstur for Jostedalen Breførarlag sammen med Steinar og 4 gjester.

Klar til avmarsj fra Turtagrø. Værmeldingen ser ut til å treffe!

Vi forventet veldig mye fok i fjellet grunnet værmeldingen så starten ble satt litt sent (06:00). I ettertid kan det diskuteres hvor lurt det var..

Månen henger over Dyrhaugsryggen.

Stegjern over breen var veldig lurt. Vi måtte låne ut 4 isøkser til et par som slet med å komme seg opp bratta til Bandet. Stegjern og isøkser ble lagt igjen på Bandet.

Over breen. Det gikk an å gå på snø hele veien men den var veldig isete i bakken opp til Bandet.
Matpause bak Skagastølsbu.
To klatrere har en flott formiddag på Skagastølsrisset. Litt is i sigene øverst men sola ordnet kanskje opp for dem

Litt is på svaene rett ved nederste rappellfeste så her ble tauet tatt frem. Deretter greit opp til Hjørnet hvor kø & venting startet. Steinar klarte å snike seg forbi med sine 2 gjester og gikk Tandbergs renne. Jeg gikk Heftyes renne og måtte heise begge gjestene gjennom hele taulengden. Endte opp med 7 korte taulengder på vei opp.

Kø-bonanza fra Hjørnet til toppen og ned igjen.
Alene på toppen etter at gjestene er firt ned en etappe mot første rappell.

Vi var alene på toppen men køen på den nye rappellen var betydelig. Det ble en del venting her også men vi kom oss ned til slutt. 2 korte utfiringer og 2 lange på returen.

Sola hadde myket opp snøen på breen til returen.

Dagen begynte å merkes så vi holdt lavt tempo fra Bandet og ned til Turtagrø. Det ble en veldig lang dag men det kan vi tåle når det er t-skjortevær fra morgen til kveld.

Det var ikke bare mye venting og litt slitne bein som gjorde at turen ble lang.. NB! Bildet er ikke stjålet fra Aukrust.

Dryg kjøretur hjem men det gikk heldigvis greit uten at jeg måtte stoppe for å sove.