Kveldstur til Vattafjellet, Viknas høyeste punkt (09.08.2020)

Written by Stigun GSM

Start point Trongkleiva P-lomme (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Vattafjellet (173m) 09.08.2020 21:03
Visits of other PBEs Rørvik (0m) 09.08.2020 20:33
Trongkleiva P-plass (35m) 09.08.2020 20:33
Ankom Rørvik sen ettermiddag, og ville prøve å få til tur til kommunetoppen i Vikna for mørket gjorde sitt inntog. Etter "middag"(Digresjon: 5 av 7 "middager" på mitt Nordover-raid har vært hamburger, gjerne inntatt på bensinstasjoner.. Fallet er stort og dypt, særlig for en som i sin tid har undervist ungdomsskoleelever i kosthold, bl.a. med skrekk-og-advarsel bruk av filmen "Supersize Me"; om reporteren som skulle leve av McDonald-mat i en måned og fikk såpass forringet helse at forsøket måtte avbrytes før tiden...Fallet blir komplett og avgrunnsdypt av at; jeg faktisk synes burger er godt...)
Kjørte til Trongkleiva P--plass nord for toppen som så ut til å gi kortest tur. Krysset veigrøft, så over et lite jorde, kryssing av bekk, gjennom bratt lite skogholt og småbratt oppover terrengdekkende myrer og lynghei, med mye blåbær som ble inntatt(som en smakfull og antioksiderende kompensasjon for junkfood'en inntatt en liten time tidligere..)
Toppområdet på Vattafjellet sett fra nord

Plutselig avtok bratten og jeg kunne se toppen inkl stor mobilmast. I sør andre menneskelige inngrep i form av vindmøller
Fra toppen i sørlig retning, bl.a mot vindmølle"park".

Nydelig kveldshimmel i nordvest og nydelig utsikt over et vakkert stykke av kysten vår.
.. Atskillig mer betagende utsikt fra varde nordvest for toppen

Ned nesten samme vei, godt under timen opp og ned.