Med uvær i hælene mot Tredjefjellet (17.06.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Kaperdalen (263m)
Ascents SØ for Tredje Svanfjell (890m) 17.06.2012
Tredje Svanfjell (898m) 17.06.2012

Etter å ha vært på Kvænan vurderte jeg en tur til Tredjefjellet, det som lokket var kommunetoppen i Tranøy som ligger på kommunegrensa et sted like sørøst for toppen. Det var langt mer snø her oppe på Kaperfjellet i forhold til Kvænan, men jeg så meg ut en rute opp med en del avsmeltede partier. Jeg måtte kjappe meg siden det skulle begynne å regne rundt kl 18, det syntes godt da jeg skottet mot innlandet. Snøen var overraskende fast, jeg var nesten helt sikker på at den skulle være råtten. Gikk jevnt og trutt oppover, og etter hvert kom jeg innpå en blåmerket sti der jeg så gamle fotspor i snøfonnene mellom de bare flekkene. Like før jeg nådde toppen begynte det å blåse og regne, jeg hadde ikke med meg så veldig mye klær, og en tynn treningsjakke var ikke nok til å holde på varmen.

Tredjefjellet og Andrefjellet titter frem.

Fortet meg opp til toppvarden, tok fram GPSen for å prøve å finne kommunetoppen i Tranøy. Så ingen tegn til varde nedi lia, kanskje den var nedsnødd, men jeg rotet litt i området og sa meg fornøyd med bestigningen. Det fristet å gå rett ned i vestflanken siden vinden kom fra øst, men ut i fra kartet og snøfonnenes beliggenhet skjønte jeg at det smarteste var å følge samme rute jeg kom opp. Da jeg omsider kom meg over pkt 870 og nedoverbakkene startet gikk det fort å jogge nedover sammenhengende snøfonner helt ned til bilen! Deilig å få skiftet til tørre klær nå. Tross det trasige været på slutten satt jeg likevel igjen med et godt inntrykk av Senjas herligheter. :-)