Endelig til topps på Kvænan (17.06.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Innerskaret (180m)
Ascents Kvænan vest (963m) 17.06.2012
Kvænan sett fra nord.

Kom meg litt sent avgårde fra Bardufoss siden jeg så gjerne ville ha med meg helgebrunsjen som ikke starter før 09.30. Det var meldt tilskyende og regn utover dagen, så det hadde vært noe gunstigere med en tidlig avmarsj. Kjørte ut til Senja for å prøve igjen på Kvænan vi snudde på noen uker tidligere. I dag var det særdeles mye bedre vær og jeg regnet med å kunne bestige toppen til fots i og med at det er lite snø i det området.

Vakker utsikt mot storhavet på vei oppover mot toppen.

Parkerte i en veilomme etter at jeg kom ut av Innerskaret-tunnelen. Herfra var det en bratt og jevn stigning 500 høydemeter opp til nordvestryggen på Kvænan. Tok en kort pust for hver hundrede høydemeter, merket at det var uvant med fottur etter en lang skisesong. De nye Scarpa Triolet skoene var i alle fall gode å gå med. På ryggen lå det mer snø, men den var heldigvis stort sett fast å følge selv om det ble et par gjennomtråkk. Passerte et par lette klyvepartier før jeg var oppunder høyeste punkt. Så også ned i den nordlige renna vi vurderte å følge sist gang vi var her, da så det ut som det var en overhengende skavl øverst. I dag hadde det nok vært mulig å følge renna. Siste partiet ut til toppen var litt luftig, men langt fra vanskelig. Vær obs på at det kan være løse steiner her og der.

Nordvestryggen opp mot toppen.
360 panorama fra Kvænan.

Utsikten var formidabel, Senja er noe for seg selv med mange små, trolske og kvasse topper som ser helt umulig å bestige fra avstand, og med storhavet som nærmeste nabo blir denne kombinasjonen et utmerket resultat. Skottet bort mot skitoppen på Kvænan lenger øst, mellom oss ligger det mange kvasse pinakkelspir der noen byr på fin klatring. Siden det blåste relativt friskt ble jeg ikke lenge før jeg returnerte samme vei. Kjekt med snøfonner å småjogge på i svak helning nedover, men lårene fikk kjørt seg litt i den siste bratta ned mot bilen.