Heimdalhaugen Grong (09.08.2020)

Written by Stigun GSM

Start point Solemsetran P-plass (235m)
Endpoint Samme (235m)
Ascents Heimdalhaugen (1,159m) 09.08.2020 14:02
Visits of other PBEs Nesådalsvegen (109m) 09.08.2020 10:14
Solemsetran p-plass (250m) 09.08.2020 10:32
Etter overnatting på Grong gjestegård kjørte jeg nordover på E6 og litt nord for Harran tok jeg inn på Nesådalsvegen bomveg. Ganske godt stykke å kjøre på brukbar men noe hullete grusvei til Solemsetran P-plass, hvor jeg var foreløpig var eneste bilen. Meldt delvis sol på Yr, men ved turstart grått og med regn i luften. Det bar i starten relativt slakt oppover, på søkkvåte sugende myrer i flere kilometer, og følgelig holdt jeg et rolig tempo.
Mye myr å forsere i begynnelsen av turen, i starten surbunnsmyr med klassisk mye rome.

Lenger oppe noe rikere myr med innslag av flere orkideer, særlig var det mye nattfiol. Fant også et par individer av korallrot, en saprofyttisk orkide uten klorofyll som ikke er så veldig vanlig å treffe på.
Nattfiol, mer fotogen enn Heimdalhaugen som ligger innhyllet i tåke i bakgrunnen.

Tråkket gikk i nordnordvestlig retning til et par hytter på ca 660 moh. Mistet tråkk her men svingte i nordnordøstlig retning til den vestlige forlengelsen av vest/nordvestryggen av Heimdalshaugen. Idet jeg skulle starte bratten opp nordvestryggen fant jeg igjen et tråkk som jeg
Korallrot

fulgte opp til en stor steinblokk og videre oppover til verste stigningen var unnagjort. Og bra var det, for jeg var blytung i kroppen opp nordvestryggen og det var ikke mye til tempo å skryte av. Videre mye opp og ned i temmelig uryddig terreng; nå i sørøstlig retning, og stort sett uten sti/tråkk. Tåken lå tett, så GPS var til god hjelp. Toppen lå ganske langt sørøst på toppmassivet, og under de rådende forhold tok det sin tid før toppvarden endelig materialiserte seg ut av tåken. Kjølig med vind fra nordvest, så oppholdet på toppen ble kortvarig. Ikke noe særlig å se på heller for den saks skyld. Måtte holde oppe konsentrasjonen for å finne rett vei tilbake i tåken. Like over den nevnte store steinen traff jeg et par på vei oppover med den kvinnelige part som ledende; de holdt vesentlig større fart enn jeg hadde holdt... De hadde ikke GPS så jeg forsøkte å forklare veien sånn noenlunde for dem.
Varden sett fra høyeste punkt
Ned

Heldigvis for dem så det ut til at tåken muligens sprakk opp til en viss grad mens de oppholdt seg i toppområdet, men helt klart ble det aldri. Greit nedover. På park. plassen traff jeg tre personer som etter dialekten å dømme ikke bodde så langt unna. De var på "rekognosering", og spurte meg villig vekk om ruten til toppen og hvordan det var oppe på Heimdalhaugen. Artig for en vestlending å kunne "øse" av sin blodferske fjellerfaring til "lokalbefolkningen"!
Litt skuffende tur i og med tåken som ødela for en høyst trolig meget flott utsikt, men uansett ny kommunetopp " i boks".

Flotte blomar!

Written by bakken59 19.08.2020 19:35

Interessant for oss som er planteinteresserte, men ikkje då kunnige som deg. Eg hugsar ikkje planter frå min tur til denne toppen, men ekstreme mengder stikkende insekt!

Sv: Flotte blomar!

Written by Stigun 19.08.2020 21:32

Hei. Hyggelig at noen setter pris på plantebildene mine; Kristin! Kan kanskje være i overkant av og til, men øye for planter og dyr kan berike de fleste turer. Gratulerer forresten med Storstygge-Svånåtind, ser fram til turrapport!