Senja på langs - Breidtinden (09.08.2020)  5

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Svartholvatn (174m)
Endpoint Svartholvatn (176m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Sørøst for Breitinden (1,008m) 09.08.2020 12:07

Årets tur nordover gikk til Senja på turen Senja på langs med Hvitserk, og Laine Smith som guide.

Vi startet om ettermiddagen 8.8.20 med hurtigbåten fra Tromsø til Finnsnes hvor vi ble hentet med taxi og kjørt til Mefjordbotn. Her fordelte vi fellesutstyr. Med tunge sekker med mat for en uke på tur gikk vi løs på en kort førsteetappe 200m opp til Svartholvatnet for å sette opp camp 1. Nydelige omgivelser og flott utsikt opp til Breidtinden og ut over Mefjorden med Segla som mest karakteristiske topp. Laine laget deilig thai-nudler til oss, og livet var superfint!

Som det går frem av bildene fra camp var det en fin kveld, men fra kl 22 var det meldt MYE regn. Vi trakk i teltene og så åpnet slusene seg. Det bøtta ned med kraftige vindkast hele natta. Men overraskende nok fikk vi sove, og været ga seg på morgenkvisten.

Med Kjell Horn som guide startet vi neste morgen på stien oppover mot Breidtinden. Fin sti helt til opp på ryggen hvor det var artig og luftig klyving opp til toppen. Tåka blåste inn og ut, og vi fikk noe utsikt innimellom, men desverre ikke fullt panorama denne dagen. Like fullt var det en super start på turen vår.

Vi gikk ned igjen og pakket ned teltene før vi returnerte til parkeringen nedenfor. Laine hadde gått hele Senja på langs turen uken før for å rekognosere. Den første etappen fra Breidtinden til Senjabu, karakteriserte hun som: ikke merket i dalbunnen med veldig mye myr og ikke minst smekkfullt av mygg og klegg. Gruppa tok da enstemmig beslutningen at vi startet med etappe 2 og noe kortere dagsetapper. Derved ble vi kjørt til start på etappe to og gikk 3,3 km og 330 hm opp på fjellet vest for Tromdalen hvor vi fant en fin camp plass.

Breidtinden, Istinden og hele Senja på langs var en kjempeflott opplevelse med super guide og turgruppe!

Breidtinden i ettermiddagslyset fra camp 1 v Svartholvatnet
Middag med utsikt
Utsikt sørvestover fra turen oppover mot Breidtinden