Storådalen rundt (08.08.2020)

Visits of other PBEs Bukkelægret klyving 08.08.2020 10:44
Gjendebu (990m) 08.08.2020 10:44
Helårsbro Storåe (988m) 08.08.2020 18:25

....eller Norgesmesterskap i elvekryssing kunne også vært navnet på turen. Våkna i teltet ved Gjendebu, og tok det rolig fra morgenen. God temperatur og frokost ute :)

Fulgte T-stien opp Bukkelægret, og tok av når vi kom på ryggen. Grei skuring etter stien mot Storådalen til vatna hvor vi tok av mot Høgtunga. Ingen utfordringer her. Litt bratt ned mot vatnet mellom Høgtunga og Storådalshøe, men vi fant etterhvert en god veg ned. Kryssa til høgre for vatnet, og kursen ble satt i retning toppen av Storådalshøe. Her var begge sikre på at det var toppen til høgre vi skulle på, men det var det jo ikke. Oppdaga det før vi rakk bortom ;)

Vi tok oss ned mot Storådalen på høgresida. Ingen store utfordringer. Fant ut at vi hadde "all verdens tid" og vurderte om vi skulle ta med Sørvest for Hellerkapmpen. Hadde vært godt å være ferdig med denne ;) Elvene så litt vanskelige ut å krysse, men vi bestemte oss for å gå å sjå i det minste.... Etter lang vurdering, ble det til at vi tok av sko og bukse og starta vassinga (glemte forresten å si at vi måtte krysse Simelåe - gikk nesten greit ;)). Vi gadd ikke ta på oss skoa da det var flere elveløp fra Langevatnet mot Hellertjønnet (vi kryssa i nordenden av sistnevnte). Ingen store utfordringer, men vatnet var kaldt!!!

Etter vi fikk på sko, var det bare å motivere seg for flere høgdemeter... Ingen utfordringer bortsett fra slitne kropper (les spesielt knær) opp her. På toppen ble det ytterligere rådslaging om nedstigning. Frista ikke med ytterligere elvekryssing, men heller ikke "feil side" av Storåe ned dalen Sekretæren hadde bitt seg merke i Ole Petter sin turrapport om masse buskas her...

Vi endte med å gå opp i retning Gjendetunga, for å ta oss ned fra her. Da vi møtte på elva fra Grisetjønnin var det nesten så Sekretæren ga opp... Er det mulig?? Turplanlegger kryssa greit, da han hoppa fra stein til stein, men Sekretæren med sviktende kne tok ikke sjansen på dette. Da ble det vassing igjen da...

Etter dette var det ingen utfordringer sett bort fra den laaaaaange unnabakken ned fra Gjendetunga. Smakte med en pils og dusj i Gjendebu før tidlig kvelds i teltet. Måtte hurtig restituere for å være klar til dagen etterpå.

Ymse vær, og en tur for spesielt interesserte - men tre nye og en "gammel" Lomstopp ble fangsten for dagen. Tror forresten ikke at det er så mange som har startet en tur opp Bukkelægret og tatt returen ned fra Gjendetunga ;)

Lomslista

Written by Garm 09.08.2020 20:56

Du avanserar fælt på Lomslista om dagen og dei to andre tullingane i toppen har jo kollapsa totalt... :)

Sv: Lomslista

Written by Movegen22 09.08.2020 21:29

Ei langhelg for «tullingane» så æ nok døm langt foran att :)