Elgåhogna (08.08.2020)

Written by torile (Liv Toril Embretsen) GSM

Ascents Elgåhogna (1,460m) 08.08.2020 14:02
Visits of other PBEs Elgåhogna parkering (750m) 08.08.2020 12:01

Skulle til Trondheim med Lene, og da passet det endelig å få tatt kommunetoppen i Engerdal. Fint vær og veldig pent både langs Engersjøen og Femunden. Tok av mot Elgå, her var det en del reinsdyr i vegen, rett og slett idyllisk. Parkerte ved Dalset og fulgte merket sti mot Elgåhogna.

Fulgte traktorvei ca 1 km til Hammarvollen, deretter gikk stien gjennom bjørkeskog og langs Bjørbekken; helt utrolig pent her!

Fortsatte langs bekkefaret opp mot snaufjellet, det var tydelig sti og lett å gå. Måtte snu oss noen ganger å beundre utsikten tilbake over Femunden - vakkert!

Selvfølgelig ur den siste biten, men gikk veldig greitt. Blåste veldig hardt på toppen, så oppholdet ble kort. Tok noen bilder og rask beundring av utsikten, før retur nedover til ly for vinden og matpakke.

Det var sol og varmt på returen og vi hadde lyst til å slå oss ned i lyngen og bare nyte været og utsikten. Men vi så regnvær på vei mot oss over Femunden, og prioriterte å komme tørre til bilen.
Uværet blåste bort og vi kom til Elgå i strålende sol, kjempeheldig. Elgå ligger nydelig til og kaffen smakte bra på bryggekanten.
Reiste så videre til overnatting på Røros. Søndagen var vi med på en guidet tur i Bergstaden før vi reiste videre til Trondheim.