Sykkylven: Søvikhornet og Jogardsfjellet (08.08.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Løset (75m)
Endpoint Løset (74m)
Ascents Jogardshornet (693m) 08.08.2020
Søvikhornet (707m) 08.08.2020

Våknet til en overskyet himmel, men 20 grader og regnet som var meldt hadde ikke vist seg ennå. Litt etter kl 09 da jeg var klar for å sette av gårde, satte regnet inn i bøtter og spann. Det var jo meldt, så ingen stor bombe var det, men den opprinnelige planen om klyving i bratt terreng utgikk... :-). Jeg hadde tenkt på dette og hadde en allerede plan B, som jeg tenkte kunne passe, og det var Søvikhornet.

Kjørte av gårde i regnværet mot Løset. Det var bygevær, så da jeg skulle starte, var det bare lett regn i lufta. Det holdt seg ganske bra til jeg var kommet opp på Søvikhornet, men på vei bortover mot Jogardshornet, tettet det seg raskt til og sikten ble minimal. Sporet på nedover ble litt knotete da jeg hadde tenkt å følge en rås ned mot Løsetsætra, men bommet litt på denne, så det ble interessant bushing nedover på kryss og tvers. Det bøttet ned regn i strie strømmer etter hvert, og jeg tror jeg bar med meg noen kg med vatn i de våte klærne etter hvert. Helt grei tur til tross, men noen videre toppsamling gav jeg meg på i dag, og kjørte hjemover med ankomst en del tidligere enn tidligere antatt.

Mot Søvikhornet
Sandvikhornet
Ennå utsikt fra Søvikhornet mot Jogardshornet
Storfjorden
Det ble grått og vått på Jogardshornet
Løsetsætra
Kjekt å komme inn i en bobil og få skiftet klær og nyte en varm kopp med kaffe!