Lifjell (07.08.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Jønnbu (757m)
Characteristic Jogging
Ascents Øysteinnatten (1,173m) 07.08.2020 10:12
Rognlifjellet (959m) 07.08.2020 12:01
Himingen (1,066m) 07.08.2020 13:28
Visits of other PBEs Jønnbu parkering (755m) 07.08.2020 09:13
Hollane (855m) 07.08.2020 15:23

Fridag fra jobb ble benyttet til langtur på Lifjell sammen med Eirik og Thomas. Har aldri vært på Lifjell sommerstid, så det var virkelig på tide. For dette var et fantastisk fjellområde å løpe i, selv om dagens rute ble svært krevende og tung.

Startet på Jønnbu, der vi fulgte rødmerket sti til Øysteinnatten. Fantastisk terreng her oppe. Deretter bar det ned 400 høydemeter til Årmotdalen i tett vegetasjon og myrområder. Så rett opp igjen til Rognlifjell. Til tross for bare 10-12 kilometer hit var det tungt for beina nå.

Fulgte sti videre nordover til Myregvarv der stien til Himingen startet. Her var det etterlengtet brønnvann til å fylle flaskene med. Opp til Himingen var det svært bratt for slitne bein. Men fantastisk utsikt når vi først kom opp.

Her måtte vi ned igjen samme vei, før vi fulgte sti mot og langs Gavlesjå. Fantastisk flotte stier langs vannet her, klin i vannkanten. Her ble det endelig litt ordentlig løping igjen.

Deretter bar det oppover på våte stier til vi kom til Hollane Gård, der det var åpen kafé. Fantastisk deilig å ta en pause her og få kjøpt seg nystekte lapper og iskald cola! Dette ga kjærkommen energi til å komme seg de siste 8 kilometerne tilbake til Jønnbu.

Det ble en tøffere tur enn forventet, men det var på grunn av at vi ikke var kjent, og at ruta vi valgte var litt vel mye opp og ned med mange høydemetere av gangen.

Men området ga mersmak til å utforske mer ved en seinere anledning.

Flott på Øysteinnatten.
Nydelig terreng på Lifjellplatået.
På vei mot Himingen, her fra Rognlifjell.
Stor, flott toppvarde på Himingen.
Fantastisk sti helt i vannkanten langs Gavlesjå. Dette var nydelig etter krevende terreng mellom Øysteinnatten og Himingen.
En ikke helt trygg bro over elva. Her ble det kryssing balanserende på steiner.
Hollane gård med åpen kafé!
Tilbakeblikk på Hollane gård på siste etappe mot Jønnbu.
Langs et av flere mindre vann på ruta.