Gravdalsfjellet og Damsgårdsfjellet (06.08.2020)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Fyllingsnipa (286m) 06.08.2020 21:50
Visits of other PBEs Byste C. G. Sundt (210m) 06.08.2020 20:11
Chr. Sundts hytte (ruin) (218m) 06.08.2020 20:12

Dagens tur gikk til Fyllingsdalen. Fra Vestlundveien fulgte jeg vei forbi Betanien sykehus og videre opp til grusbanen i Nordnæsdalen. Derfra tok jeg sti opp til Olsokfjellet og videre til Damsgårdsfjellet, før det ble en avstikker til Holafjellet. Oppe på Gravdalsfjellet var det fin utsikt.

Fra Gravdalsfjellet tok jeg sti vestover. På kartet er det avmerket sti ned til Nipetjørna, så jeg var spent på hvor bratt denne stien er. Rett vest for Gravdalsfjellet går stien nedover, men greit her. Videre går stien sørover, før den tar en skarp sving vestover. Etter hvert blir stien nokså bratt. Man kommer så til et stort sva, der stien går til venstre og på nedsiden av svaet. Stien er lett å følge. Et lite stykke nedenfor kom jeg til et bratt parti. Siden fjellet var vått og glatt, valgte jeg å klyve baklengs et par meter. Videre greit ned til Nipetjørna.

Jeg tok så en tur til Lyngbønipa. Det går sti dit fra nordvestre hjørne av Nipetjørna, men den stien fant jeg ikke før på returen. Til slutt ble det en tur til Fyllingsnipa, som for øvrig har fin utsikt mot sør, før jeg fulgte sti og vei tilbake til bilen.

På ryggen opp mot Olsokfjellet. Grusbanen i Nordnæsdalen skimtes nedenfor.
Fra Olsokfjellet mot sør. Den skogkledde Gullsteinen til venstre.
Fra Damsgårdsfjellet. Byfjorden i bakgrunnen og sentrum av Bergen i høyre billedkant.
Fra Gravdalsfjellet. Løvstakken til venstre.
Fra Gravdalsfjellet mot sør.
Fra Gravdalsfjellet mot nord. Byfjorden i bakgrunnen.
Bratt ned mot Nipetjørna, på stien fra Gravdalsfjellet. Liatårnet på Sotra bakerst til høyre.
Fra et utsiktspunkt sør for Lyngbønipa. Tennebekktjørna nedenfor.
Fra Lyngbønipa mot nord. Byfjorden i bakgrunnen.
Fra Fyllingsnipa mot sør.