Store Knypo og Klakkene (06.08.2020)  5

Litlklakken (721m) 06.08.2020 10:30
Storklakken (767m) 06.08.2020 11:14
Visits of other PBEs Parkering Klakkan (315m) 06.08.2020 09:12

Grei runde mens mamma og pappa passa Snorre på hytta. Småløping på sti opp til Store Knypo. Fulgte deretter skogsvei og sti et stykke vestover i håp om at det kanskje gikk en sti på høydedraget som går i retning Litlklakken. Det gjorde det ikke, så her hadde det nok vært bedre å velge ei mer direkte linje mot toppen. Bratte gressbakker fra 500 moh, før det slakket litt av mot toppen. Fint utsiktspunkt. Skodda kom og gikk litt, og jeg bommet derfor på ruta og kom inn på feil rygg på vei ned mot Klaven. I stedet for jevn gress- og mosebakke ble det derfor hylleklyving frem og tilbake før jeg kom meg på riktig kurs igjen. De siste 10 høydemeterne ned til Klaven er det også litt ruskete terreng, men ikke vanskelig hvis man holder litt mot sør. Opp fra skardet er det en høy vegg med flere mulige klyveoppganger, der den enkleste nok er den jeg valgte helt nord/omtrent på det høyeste punktet i skardet opp en bevokst bratt rampe som skråer svakt mot høyre/nord. Her hang det også et tau på det ene enkle klyveopptaket. Etter rampen er det lettgått og fint til topps. Returen til bilen fulgte jeg den slakere delen av fjellsida for å unngå svaene som skjærer gjennom det meste av den vestlige delen av fjellsida på ca. 500 moh.

Store Klakken sett fra oppgangen til Litleklakken
Utsikt nordover og ned på Gjelasetra fra Litleklakken
Store Klakken sett fra Litleklakken
Rampen opp fra Klaven
Nederste del av nedgangen fra Litleklakken, der det er lurt å holde litt mot sør (venstre i bildet)