Navarsborrfjellet - Vesterålen (06.08.2020)  5

Øverdalsfjellet (456m) 06.08.2020

Norges største pf-topper
6.8.2020

Det var ingen info eller rutebeskrivelse å finne om Navarsborrfjellet. Korteste rute er med båt over Romsetfjorden til Navarsborra. Vi kjørte fra Myre til Steinlandsfjorden. En fyr anbefalte skogsveien rundt Nuten til Vatndalsvatnet. En inntegnet sti på kartet kunne spart oss for noen hundre meter. Surret litt med stien/sauetråkket rundt Jo-Persa-haugen. Videre ble det en flott tur over Øverdalsfjellet, Leinamannen og Navaborrsryggen. Det som på avstand kunne virke bratt og kronglete ordnet seg forbausende bra. Den æren skal tilegnes våre kjære SAUER. De har i sørget for sauetråkk langs hele fjellrekka. Litt spesielt med den rødbrune sanden ved Breifjellet. Deretter gikk vi småbratt opp gressflanken til toppvarden (660). Glimrende utsikt mot Snøkolla, Klotinden, Steinheia og Saltberget. På returen kuttet vi ruta på skrå ned til Steinlandsfjorden. Et greit valg ned, men ikke å anbefale opp. // uglefisk (Paal Andre Lund).