Hovinkoia (05.08.2020)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Visits of other PBEs Hovinkoia (230m) 05.08.2020

Hadde egentlig hviledag i dag, siden det bøttet ned med regn, og beina var vonde etter gårsdagens tur til Gyranfisen, uten såler i fjellstøvlene. Ble liggende lenge i camperen oppe ved Vikerkoia. Brukte tida til å spille spill, spise frokost og rydde alt på plass i camperen. Kl 13 dro jeg mot Hønefoss. Fant en xxl forretning der, og de hadde en veldig god såle som var oppbygget på midten. Han som ekspederte meg, mente at den burde funke bra til meg, og foreløpig ser det ut som om han har rett. Bare prøvd de på 2 ganger 1 km, men virker lovende. Blir spennende å se hvordan de er på langtur.

I Hønefoss bestemte jeg meg for å prøve meg på Hovinkoia DnT hytte, som ikke skulle være så langt unna. Kjørte til Tyristrand og på småveier opp til vannet Grytingen. Denne ble rundet på nordsiden. Så videre vestover til nordsiden av Svartvann. Bompenger kr 45 opp hit. Hadde gjort en tabbe og forvekslet Hovinkoia med Hovinsetra. Så det var sistnevnte jeg først gikk til. Fikk ikke sjekka heller, siden all internett dekning var falt bort. Ved bommen var det ca 500-700 m opp til setra, her sto det ikke noe skilt om at jeg var kommet til en DnT hytte. Det var litt rart syntes jeg, for det skal det jo gjøre. Har bare opplevd det en gang før, men da var det fordi de hadde malt hytta for 2 år siden, og somlet veldig med å få opp DnT skiltet.

Det endte med at jeg møtte kjøre et godt stykke tilbake, helt til bommen faktisk, for å få dekning. Nå så jeg at om jeg bare hadde kjørt bittelitt til, så hadde jeg kommet frem til riktig parkeringsplass. Det var bare å snu, å kjøre tilbake nok en gang. Denne gangen traff jeg riktig. Det var til og med et skilt hvor det sto Hovinkoia på. Gikk på god skogsbilvei, i ca 500 m, og så kom man til vannet Setertjern. Her lå det noen fine tre båter, som man kunne få låne om man var medlem av den lokale jeger og fiske foreningen. Ca 50-100 m vest så kommer man til Hovinkoia. Flott hytte, med nydelig beliggenhet, rett ved vannkanten i sydenden av Setertjern. Retur samme vei. Skikkelig regntungt i dag, men hadde oppholdsvær på turen.