Saint Jeroni (19.07.2008)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Montserrat (720m)
Ascents Saint Jeroni (1,236m) 19.07.2008

Etter noen dager med strandliv i Barcelona var det på tide å komme seg opp i fjellet! Vi kjørte mot Pyreneene og undervegs ville mamma ta en tur til klosterlandsbyen Montserrat i Catalonia. Landsbyen ligger på et sted der ingen skulle tru at nokon kunne bu midt oppi fjellene i nasjonalparken Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. Grunnlagt i år 888 på en plass der nonnene skulle holde seg avskjermet fra samfunnet. Jeg og pappa foretrakk heller en tur oppi fjella enn å titte inni klosterne.

Tok en slags "fløybane" opp fra landsbyen til øverste stasjon. Herfra gikk vi på god sti mot nasjonalparkens høyeste topp - St. Jeroni. Så flere fjellklatrere oppå de artige pinaklene her (av kvartskonglomerat). Veldig spesielt område! Omsider kom vi til toppen der vi hadde flott utsikt, om enn noe disig. Entusiasme og begeistring lå i lufta innenfor flere meters radius akkurat nå :) På returen gikk vi en sti som førte oss helt ned til landsbyen.

Klosterlandsbyen Montserrat.
Spesielle fjellformasjoner her i Montserrat.
Meg på toppen av Saint Jeroni!:)