Bukkehåmaren med gutta (04.08.2020)  5

Written by ArvinDeep (Jarle Flaglien) GSM

Start point Vargebakken (1,105m)
Endpoint Vargebakken (1,101m)
Ascents Bukkehåmåren (1,910m) 04.08.2020 09:15
Visits of other PBEs Varga bru (1,068m) 04.08.2020 09:15
Vargebakken parkering (1,105m) 04.08.2020 09:15
Start date 04.08.2020 09:15
End date 04.08.2020 16:14

Gikk fra Vargbakken ca 0915 og la i vei innover - eller utover - Leirungsdalen. "Alle" skal jo gå Knutshø for tiden så jeg hadde lite lyst til det. Så vi gikk en sti jeg har gått noen ganger nå.

Planen var å gå over Bukkehåmaren og, om vi orket, ta noen kast i Bukkehåmartjønne på returen. Så fiskeutstyr var også med på turen.

Det var meg og tvillilnggutta på 15 år i dag. Innover dalen gikk det greit, men det er jo den litt kjedelige delen av turen. Dessuten går den jo ikke rett mot målet og i tillegg må man jo en 50-60 meter ned, før man skal opp!

Etter hvert startet vi stigningen og det føltes litt bedre fordi høydemeterne gikk raskere unna. Skulle jo tross alt opp fra ca 1050 moh til 1910 moh. Tok en liten pause litt nedenfor der snøen ligger. Opp over snøen var litt krevende fordi den var så hard. Skoene vi bruker er gode, men de er avrundet i sålen, så det er litt vanskelig å få feste på snø. I hvert fall når det er så bratt. Derfra var det ikke så langt til platået som viser hele panoramaet med Bukkehåmaren, Kvassryggen og Høgdebrotet. En av gutta var litt mutt på turen, men når vi kom hit så "våknet" han og fikk plutselig mye energi. Han andre er en "maskin" og er alltid den som ligger i front, uansett.

På forhånd hadde jeg sett på kartet fra "2000 metersbøkene" at det var stiplet en vei ned fra midten av toppene, men det så litt vanskelig ut fra avstand. Tidligere har jeg gått ned mellom Kvassryggen og Høgdebrotet, og det syntes jeg ikke var en god rute.

Det stiger jo ganske så kraftig også fra Bukkehåmartjønne men nå gikk det greit oppover. Utsikten blir jo bare flottere og flottere også her.

Det var etterhvert tid for litt mat og vi satte oss like ved denne "hengesteinen" som mange nok er det de forbinder med Bukkehåmaren. Dog ligger den ca 500 meter fra selve toppen. Der oppe blåste det litt også. Vi så ned på Gjende og så hvite skumtopper av vinden, men så lenge den kom fra Vest så gikk jo vi i le. Noen bilder ble tatt før vi gikk videre mot selve Bukkehåmartjønne.

Det var gøy å komme opp på toppen, for vi måtte klatre litt. Kunne sikkert valgt enklere vei, men vi koste oss. Oppe på toppen blåste det ganske kraftig og vi ble fort kalde. Ble ikke der så lenge, men tok også der noen bilder. På ca 1900 moh var det dessuten litt snø etter snøfallet for et par dager siden. Kvassryggen og de høyere partiene hadde ganske mye mer snø.

Gikk så mot Kvassryggen og et parti var ganske skummelt. Kun plass til en fot av gangen og rett ned i Bukkehåmartjønne på venstre side. Min høydeskrekk er litt slitsom sånn sett.

Så kom vi oss bort til der vi skulle prøve å komme ned. Det som på avstand så vanskelig ut viste seg å være veldig greit. I hvert fall denne dagen, når det var tørt og fint. Er det vått så er det nok noe glatt å gå ned her. Vi så også noen enkle varder som viste vei ned. Men alt i alt en mye enklere vei ned enn på andre siden av Kvassryggen!

Vel nede bestemte vi oss for å droppe fiskingen. Vi ville heller gå tilbake til bilen og komme oss til hytta.

Veien ned gikk ganske mye raskere. Stoppet noen ganger, blant annet ved "inntakshulen" der bekken renner inn i snøen. Det var et ganske mye større snøflak enn hva vi trodde. Faller man inn der, så er det ille ute!

En av gutta hadde etterhvert litt vonde føtter, så det gikk litt trått den siste delen mot bilen - men "maskinen" dro oss i brukbart tempo.

Det var en flott tur i ganske fint turvær. Vinden som var spådd og som kanskje holdt noen unna tur denne dagen, var knapt merkbar så lenge vi gikk i le for den.

Gutta i Leirungsdalen
På vei opp snøen med Leirungsdalen i bakgrunnen
Maskin som leder an
Panoramaview
On the edge 1
On the edge 2
On the edge 3. Fattern var livredd...
Bukkehåmaren, on the top of the world