Hårteigen - Ullensvang, 319/404+ padling av kvennavassdraget (23.07.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hårteigen (1,689m) 23.07.2020
Simlenuten (1,401m) 31.07.2020
Visits of other PBEs Valldalen Parkering (760m) 20.07.2020
Litlos (1,199m) 21.07.2020
Hardangervidda nasjonalpark (500m) 23.07.2020
Mogen Turisthytte (950m) 02.08.2020

Dag 1 20.07:
Kjørte fra Bergen mot Haukeli på mandag formiddag. Tok av fra Rv 134 etter Rølldal der der var skiltet mot Valldal. Stort sett smal grusvei ca 16 km til parkeringsplassen. Veien videre stengt med kjetting. Lastet på oss de tunge sekkene, min veide ca 35 kg, og gikk grusveien innover mot Middalsbu, det er en sti opp Vivassdalen som starter ved parkeringa også, men broa over elva her var under reparasjon og var stengt så vi måtte gå via Middalsbu. Kom ei skikkelig regnbyge når vi gikk innover så vi satte oss litt under ei bro til det verste var over. Rett før Middalsbu gikk stien mot Vivassdalen og videre til Litlos av fra veien. Vi fulgte denne godt merkete stien opp til Vivassvannet og videre opp mot Holmevann. Ble endel pauser underveis pga tunge sekker og gikk noen små regnbyger og var litt surt og kaldt. Møtte far og sønn med allykano som var på vei ned igjen fra Holmevann, de kunne melde om at Holmevann var islagt, og at det var mye snø innover og is på Kvensjøen også, så de hadde valgt å snu. var endel snø å gå på fra Vivassvannet mot Holmavann. Vi slo opp teltet en liten kilometer før vannet der vi fant en bar flekk å sette det opp på. Begynte å bli sent så ble en kjapp middag før vi køya. Dagens distanse var 13 km på seks timer.

Nærmer oss Vivassvatnet
Sekken med packraft uten luft

Dag 2:
Ok vær. Gikk siste biten ned til Holmavann og så med egne øyne at det var islagt. Vi hadde gledet oss til å sjøsette båtene og slippe å bære tungt på ryggen, men den gang ei, vi måtte bare fortsette å bære langs Holmavann. Mye snø å gå på her, men deler av stien var bar. Holmavann begynte å åpne seg i enden, men ikke mulig å sette ut båtene på en trygg måte enda, så vi bar ned til 1189 vannet og satte leir her. Planen var egentlig å spise middag på Litloshytta i dag, hadde bestilt på forhånd, men Bjørn hadde slått opp en gammel skade i foten, så da ble det til at han ventet i teltet mens jeg gikk til Litlos og hentet take-away mat til oss inkludert øl, det smakte godt, fisk til meg og biffgryte til Bjørn. Dagens distanse 19 km på 9,5 timer inkludert pause i teltet før henting av mat og venting på maten.

Holmavatnet, ikke lett å padle her
Snø og is

Dag 3:
Vi pakket sammen teltet og fulgte stien mot Litlos til vi kom ned til Litlosvannet, her fant vi en fin teltplass på en liten holme. Litlosvannet var stort sett isfritt bortsett fra ett isbelte i utløpet av vannet. Vi var veldig heldige med vindretningen, den blåste oss i retninga vi skulle så vi kunne sitte å nyte livet mens båtene drev nedover. Var ett lite isbelte som gikk tvers over her også, men vi greide å unngå det ved å padle på innsiden av noen holmer. Veldig grunt her, men kom oss igjennom. I enden av Kvennsjøen var det en liten øy som vi gikk i land på og satte opp teltet. Kom tre kanoer etter oss med tilsammen fem personer og fire hunder som padlet videre.Avslapning resten av dagen 4,4 km å gå fra forrige teltplass.

Litlosvatnet
1189 vannene
Dag 4:
Våket til sol fra blå himmel. Jeg måtte selvfølgelig få med kommunetoppen Hårteigen. Bjørn ville kvile foten og fiske så jeg gikk alene. GIkk først til Litlos og så fulge jeg merket sti mot Torehytten. Lettgått terreng men fremdeles endel snø, ca 1/3 av turen gikk på snø. Ved foten av Hårteigen tar man av fra stien til Torehytta og går opp i steinura. Var noen spredte varder her, men ingen problem å finne en vei opp. Var litt spent på hvordan det skulle gå å komme seg opp den bratte biten i kløfta for her lå det endel snø, men snøen hadde heldigvis myknet i løpet av dagen så det gikk ann å sparke spor der det var snø,noe klyving måtte til men kom meg opp det bratte partiet også. Var lagt ut noen tau også her, men de var delvis dekket av snø. Lett å se hvor stien gikk videre, var satt opp noen "gjerder" her og der. En rypemor med sine små kyllinger satt på stien og fløy i alle retninger da jeg nærmet meg. Stien flater ut etter det bratte partiet og er lettgått opp til den store varden på toppen. Utrolig flott utsikt. Samme vei tilbake. Var innom Litlos igjen og fikk kjøpt ett gedigent brød som jeg hadde med tilbake til teltet. Traff tilfeldigvis en bekjent her, Geir, som gikk fra hytte til hytte, så ble en god pause sammen med han på Litlos. Bjørn vartet opp med en stor ørret som han hadde fisket mens jeg var på tur så ble fin middag. GPSen viste 33 km og det tok 9 timer og 40 minutt før jeg var tilbake i teltet.
Hårteigen skimtes i det fjerne
Stien går opp i kløfta her
Noe snø igjen i kløfta
Toppvarden

Dag 5:
Endelig startet padlinga, vi blåste opp båtene og satte de på Litlosvannet. Var litt spent på hvordan det skulle gå å komme seg gjennom det lille islaget i utløpet av vannet. Bjørn padlet først og det var endel issørpe mellom isflakene så vi greide å skubbe oss gjennom uten altfor store problemer. Veldig fint vær i dag også. Måtte bære båtene knapt 100 meter forbi stryket mellom Litlosvannet og Kvensjøen. Vi var veldig heldige med vindretningen, den blåste oss i retninga vi skulle så vi kunne sitte å nyte livet mens båtene drev nedover. Var ett lite isbelte som gikk tvers over Kvennsjøen også, men vi greide å unngå det ved å padle på innsiden av noen holmer. Veldig grunt her, men kom oss igjennom. I enden av Kvennsjøen var det en liten øy som vi gikk i land på og satte opp teltet. Kom tre kanoer etter oss med tilsammen fem personer og fire hunder som padlet videre. Padlet 7,3 km i dag.

Is og issørpe som må forseres i Litlosvannet
Kort bæring over i Kvennsjøen
Mye snø langs Kvennsjøen

Dag 6.
Våknet opp til fint vær. I dag ble det mye gøy elvepadling med noen stryk som skulle forseres. Veldig greie stryk til siste stryket som går ned til 1154 vannet, det var litt for utfordrende, så det valgte vi å bære forbi. Vi traff tre andre personer med packraft på veien. De hadde vært og fisket i Kvennsjøen en uke før de skulle padle videre ned til Mogen. Ved 1154 vannet går det ett nytt stryk ned til Øvre kroksjøen, vi valgte å bære bagasjen ned til Øvre Kroksjøen og padle ned dette stryket uten bagasje på båtene. Det var litt skummelt, mye vannsprut og steiner som måtte unngås, men det gikk greit. Litt tørking i sola før vi lastet på båtene igjen og padlet bortover Øvre Kroksjøen. Begynte å blåse opp litt, så fant ei øy å slå leir på i Øvre Kroksjø. Teltplassen lå i le for vinden, men uheldigvis snudde vinden og da var den ikke så ideel lengre. Det begynte også å regne ganske kraftig. I følge gpsen hadde vi padlet/gått 7,3 km.

Frost om natta, så båtene var relativt slappe i fisken om morgenen
Vi bar forbi dette stryket før vannet 1154.
Øverste del av stryket mellom 1154 vannet og Øvre Kroksjøen som vi padlet

Dag 7:
Innedag i teltet. Dårlig vær, vind og regn.

Dag 8:
Padlet fra øya i overskyet vær med litt småyr, og padlet første del av elva ned til midtre Kroksjøen før vi gikk i land og bar packraftene siste biten ned til vannet Midtra Krokavatnet. Traff to andre med packraft også her som hadde overnattet ved Øvre Krokvannet. Vannet hadde steget sikkert 1 meter pga alt regnet og snøsmelting siste døgn så det var god fart i det. Fint å padle over vannet her, og plutselig var vi over i Nedsta Krokavatnet, de gikk i ett de to vannene. I enden av Nedsta Krokavatnet tok vi venstre/nordre løp ned til Hansbuhylen. Var nok vann til at det gikk greit, med mindre vannstand kan det bli for grunt for padling her. Fin padling videre til Skrubbahylen, men så ble det litt for utfordrende stryk så vi gikk i land på høyre side her og bar forbi noen stryk før vi satte ut packraftene igjen. Et lite stykke med rolig padling før det igjen var stryk. Vi gikk i land og saumfarte på forhånd slik vi alltid gjør med stryk, og fant ut at det så ut til å kunne padles. Bjørn satt utfor først og det gikk bra med han, han forsvant ut av synet da det var ett langt stryk. Jeg fulgte etter, men gikk ikke lang tid før jeg plutselig lå med hodet under vann. Fikk litt panikk med en gang, men kom meg ut av packraften og fikk hodet over vann. Er heldigvis mye enklere å komme seg ut av spruttrekket her enn på en kajakk. Elva fraktet meg nedover i god fart så jeg måtte bare konsentrere meg om å få frem beina så de kunne ta i mot for steinene, og så fikk jeg tak i packraften så jeg fikk den med meg. Åra derimot ble borte. Kom meg etterhvert til land og så Bjørn komme løpende på andre siden av elva, han lurte på hvor det hadde blitt av meg. Jeg tok med meg packraften og ruslet nedover langs elva til kulpen før Skyttarfossen der dette stryket sluttet og der Bjørn hadde gått i land. Her fant jeg en superfin teltplass, og åra mi lå heldigvis og fløt i kulpen her, så alt gikk bra. Bjørn padlet over til meg og vi fikk satt opp telt jeg fikk av med alt det våte tøyet. Småregnet litt ute så var godt å ligge inne i teltet. Vi hadde beveget oss 13,4 km i dag.

Midtra Krokavatnet
Nedenfor Skrubbahylen

Dag 9:
Innedag i teltet, dårlig vær, vind og endel regn, men vinden gjorde ihvertfall at jeg fikk tørket alt tøyet mitt etter badinga i går. Gikk en liten rusletur, men uten gps. Bjørn prøvde fiskelykken i kulpen og fikk en fin fisk som ble fortært til middag.

Kulpen ovenfor Skyttarfossen
Tørking
Finfin teltplass her

Dag 10:
Startet med å padle over kulpen før skyttarfossen og gikk i land på høyre side. Bar forbi Skyttarfossen og satt ut packraftene igjen på nedsiden og padlet det siste lille stryket ned til Sandvann. Medvind her så vi koste oss med padlinga her. I enden av Sandvann gikk vi i land på høyre side (sørsiden) og bar ned til Gunleiksbuvatn. Relativt lang bæreetappe, men stort sett god sti, men veldig våt og gjørmete enkelte steder. Satte ut båtene like nedenfor hytta som ligger ved vannet her. Gikk radig over Gunleiksbuvatn også med medvind. I enden av Gunleiksbuvatn padlet vi litt bortover elva, men gikk i land før elva begynner på 90graders svingen. Veldig høy vannstand og god fart på vannet. Bar over til Briskevatnet. Bløt myr å krysse her. I vestenden av Briskevannet fant vi en fin odde å campe på så gikk i land her og slo leir. Vinden begynte å ta seg opp, så det var greit å slå leir. Fikk opp tarpen også for første gang på turen for å få litt ly for vinden ute. Padlet/gikk ca 12 km i dag. Gpsen gikk tom for batteri så fikk ikke logget alt. Masse pinner her så ble pinnebrenner kos.

Padling ned til Sandvann
Fint over Sandvann
Relativt lang bæring på sti ned til Gunleiksbuvatn
Noe kratt måtte forseres

Dag 11:
Rolig dag, vi bestemte oss for å forbli der vi var, ville fått motvind over de store vannene som lå forann oss, og vi hadde ingen hast med å padle videre. Gikk noen regnbyger på formiddag, men lysnet opp veldig opp til kvelds. Bjørn ville også prøve fiskelykken. Ble ikke så mye fisk, men jeg fikk meg en luftetur opp til en navnløs fjelltopp. Kom en gjeng unge gutter i kano som satte opp leir på nabooden ut på kvelden. Gikk 2,5 km, ingen fisk som ville bite på.

Varm vann til frokost
Fin utsikt mot Briskevannet fra toppen
Fint med Briskevannet

Dag 12:
Våknet opp til tett tåke, men den lettet heldigvis til vi skulle begynne å padle. Utrolig fint å padle over Briskebyvannet, medvind og sol og varme. Nøt turen. I enden av vannet gikk vi i land på øya som ligger midt utløpet og bar over den, var litt for mye steiner til å padle her, satte ut packraftene på andre siden og padlet ett kort stykke før vi igjen gikk i land før strykene begynte. Da ble det lang bæring, først i litt ulendt terreng, så ikke noe til stien som vi ifølge kartet skulle komme inn på før vi begynte nedstigningen mot Honserudvatnet. Var endel myr langs vannet så gikk ett stykke langs vannet på stien før vi forlot den og kom oss ut til vannet. Veldig fint her, fant en odde å sette opp teltet på. Bjørn prøvde fiskelykken igjen, men fisken ville bare hoppe og ikke bite. Padlet og gikk 7,4 km igølge gpsen.

Nydelig på Briskevannet
Kvenna er stort sett ikke padlbar mellom Briskevatnet og Honserudvatnet, så her ble det bæring
Bjørn prøver fiskelykken

Dag 13:
Endel vind i dag, motvind, så vi bestemte oss for å bli på den fine teltplassen vi hadde funnet og heller prøve fiskelykken. Simlenut lå og fristet så vi måtte nesten ta oss en tur opp der også. Gikk fra teltet og over myra til vi kom til stien vi gikk i går, fulgte denne oppover til vi kom til ett fint skar å følge oppover. Sol og fint vær, og noe mygg. Var noen tråkk å følge her og der. Gikk opp til nordenden av Simlenut og fulgte ryggen bortover til hovedtoppen. Relativt lettgått og flott utsikt her. Hårteigen og Hardangerjøkulen var lett synlige fra toppen. Fant ett fint sted i le og hadde lang pause. Samme vei tilbake til teltet. Brukte 1 time og 15 min til toppen. 6,4 km t/r.

Toppen av Simlenuten, Hårteigen kan skimtes så vidt i det fjerne
Utsikt fra Simlenuten: Honserudfossen og Vollevatn
Honserudvatnet

Dag 14:
Pakket sammen og padlet over Honsrudvatnet. GIkk i land på høyreside av fossen og bar ned på sti til hytta nede ved Vollevatnet der vi satte ut båtene på nedsiden av hytta. Medvind og fint å padle i starten. Vinden tok seg litt opp etterhvert og ble litt bølger. Vi padlet inn til land litt før enden av Vollevatnet og Bjørn gikk i land for å sjekke hvordan det var å komme ned til 1028 vannet. Paleguiden vår var ikke helt selvforklarende her. Vi valgte å padle litt til å gå i land å høyre side og bære ned til 1028 vannet, men når vi så stryket fra nedsiden så det ut som det hadde gått veldig greit å gå i land på en liten øy midt i stryket og så sette den ut igjen på nedsiden av øya. Sjekket mobilen her og fikk dekning så jeg fikk bestilt plass på båten fra Mogen neste dag. Vi krysset 1028 kulpen og gikk i land. Mye stein og ikke så fristende å padle videre ned til Sandøl, og etter Sandhøl er Kvenna ikke padlbar videre, så vi valgte å avslutte padlinga her. Tømte packraftene for luft og tok en varm realturmat lunsj før vi la i vei langs stien til Mogen. Litt trist at turen snart er over. Litt myrete i starten av stien. Valgte å ta den øvre stien i stikrysset man kommer til etterhvert, da blir det litt stigning opp mot Halvorsnuten før det går bratt ned mot Kvenna som nå har blitt skikkelig rå med stryk og fosser. Stien går til et småbruk og hyttefelt der det er grusvei å følge videre til den betjente DNT hytta Mogen turisthytte. Var godt å få seg chips, øl, sjokolade og rødvin. Satte opp teltet på stedet de anviste på hytta, et jorde like ved og fikk slått det opp akkurat i tide til en skikkelig regnbyge. 14,2 km padling og gåing i dag.

Simlenut sett fra Vollevatnet
Hadde vært mulig å padle videre fra Vollevatn ved å gå i land på den lille øya midt i elva og sette ut på nedsiden
Luften har gått ut av packraftene, på tide å pakke sammen
Merket sti mot Mogen
Siste biten av Kvenna er helt klart ikke padlbar, Plassefossen

Dag 15:
Stille og rolig dag på Mogen fjellstue. Ruslet en liten kilometer ned til kaia der båten lå også gjennsto båtturen til Skinnarbu. Båten gikk klokka tre så rakk en god pizza til lunsj på Mogen før avreise. Båten koster 350 kr pr pers og tar 1,5 time. På Skinnarbu var vi så heldige å bli plukket opp av Asbjørn som kjørte oss til bilen vår som ventet på oss i Valldal. Alternativet hadde vært buss, men den går bare en gang i døgnet og hadde allerede gått for dagen. Utrolig fin tur som anbefales, og var veldig glad for at vi hadde beregnet god tid så vi kunne ta rolige dager når været ikke var helt på vår side og virkelig nyte turen uten å stresse. Bjørn var med.

Mogen fjellstue
Turens siste teltplass
Fjellvaaken

Strevetur?

Written by Osten 06.08.2020 15:06

Litt av en tur du hadde. Jeg var mer heldig som gikk i bare finværet for noen år siden. Da var all snø borte. Du er jaggu tøff. Ser ut som det blir lite kommunetopper på meg i sommer.

Sv: Strevetur?

Written by Sola19 08.09.2020 22:15

Var en kjempeflott tur, men var overrasket over all snøen og ikke minst isen som fremdeles lå i fjellet. Veldig fint å få med seg Hårteigen på veien, er jo ikke akkurat den lettest tilgjengelige kommunetoppen.