Kvannfjølli - Tokke, 320/404 (04.08.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Kvannfjølli (1,537m) 04.08.2020
Visits of other PBEs Tjørnbrotbu (1,300m) 04.08.2020

På hyttebesøk i nærheten av Hovden og Kvannfjølli lokket. Hadde egentlig tenkt å kjøre opp til HOvden og følge DNT løypa derfra opp til Tjørnbrotbu, men Asbjørn kom med ett veldig bra innspill, nemlig å gå fra hytta til Kvannfjølli. Det er mulig å parkere på Nordli parkering. Veien videre er stengt med bom. Vi fulgte først grusveiene i hyttefeltet frem til ei lita rød bu der det var ei bro av stokker og skilt mot traktorveien. Fulgte stien som startet her opp til vi kom til en traktorvei. Mor og Asbjørn snudde her, mens jeg og Bjørn fortsatte oppover traktorveien. Fulgte den til endes der det er ei hytte. Videre var det delvis firhjulingspor å følge mot sørøst enden av Auversvantn, der var det ei ødelagt bro over elva. Det gikk fremdeles ann å bruke den til å krysse elva. Da var det bare å finne ei god rute oppover for å komme inn på DNT stien mellom Berdalsbu ogTjørnbrotsbu. Da vi kom til stien fulgte vi den til hytta og tok en liten lunsjpause inne på hytta, den var åpen. Fra hytta fulgte vi den merkede DNT stien mot Listøyl/Byrte.Tok av fra stien i østenden av Heimre Brekkatjønni. Gikk på tre store rein her. Fulgte oppover langs bekken her et stykke, før det bare å sette kursen mot toppen. Greit å finne en god rute opp, noe steinur og noe sva. Varde med skilt og reinsdyrhorn på toppen. Fin utsikt mot blandt annet Gaustadtoppen. Hadde brukt 4 timer og 20 minutt til toppen. Noe snø å gå på mellom Tjørnbrotbu og toppen. Samme vei tilbake til hytta, og tok en liten pause der igjen. Fulgte stien litt lengre enn der vi kom inn på den før vi forlot den og satte kursen mot brua ved Aurersvann ellers gikk vi samme vei tilbake. Brukte totalt 8,5 timer på turen. Bjørn var med.