Kirkestinden - Målselv (03.08.2020)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Bjørkmo (140m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kirkestinden (1,677m) 03.08.2020
Kirkestinden nord (1,674m) 03.08.2020

Norges største pf-topper
3.8.2020

Innerst i Kirkesdalen sees Kirkestinden med sin steile og spisse profil. I Målselv kommune er det kun Njunis (1717) som rager høyere. På Bjørkmo parkerte vi i enden av hovedveien. Videre var grusveien stengt med et forbudt-skilt. Traff bonden Bjørkås som har slektshistorie fra Oppdal. Han skulle innover med motorsaga og drive vedhogst. Dermed fikk vi skyss 3 km til snuplassen Videre var det opparbeidet en ny og kort veistump ca 1 km. Fra Jordbrua fulgte vi 4-hjulingssporet opp til Hagesætra. En vardet rute fortsatte på vestsiden av naturskjønne Cunojohka. Flere fossefall, idylliske kulper, elvestryk og frodig slettelandskap. Innerst i Altevasskardet ble det en drøy og tung oppgang til Kirkestinden (1677). Nederst i fjellsiden var gresspartier etterfulgt av en omfattende storsteinsur Utsikten var luftig og dyster ned i Sauskardet. Langt bedre mot Rohkunborri som vi besteg i 2009. // uglefisk (Paal Andre Lund).

KIRKESTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter. Fjellet var åsted for et tysk flyhavari den 22.7.1940 der alle ombord omkom.

Kirkestindens fortopp 1498
Grytefjellet

Missing title

Written by MartinH99 11.08.2020 22:23

Vet du hvor flyvrakene ligger i fjellet? vet om flyvrakene i Hjerttinden som ligger der den dag idag men visste ikke om det på Kirkestinden.

Missing title

Written by otto 04.08.2020 08:55

Det smakte med både en og to pils etterpå.

Sprekinger!

Written by heisim 03.08.2020 23:03

Så flotte sommerbilder, og nok en fin solskinnstur. Tipper det smakte med en kald øl etterpå.... ;)