Over Bringsfjellet på sykkel (02.08.2020)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Olashovde parkeringslomme (887m)
Endpoint Olashovde parkeringslomme (888m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Olashovda (1,246m) 02.08.2020
Storhøe (1,207m) 02.08.2020
Visits of other PBEs Bringsfjellet - sti fra vest (1,000m) 02.08.2020
Olashovde fra sør 02.08.2020
Olashovde parkleringslomme (893m) 02.08.2020

Det var meldt regn på ettermiddagen så jeg tenkte det var greit med en relativt kort tur i dag. På MTBmap.no er stien over fjellet markert som anbefalt for sykling, så da var det bare å ta med stisykkelen.

Parkerte der stien kommer ned og syklet oppover Bringsveien til sti-start like ved det høyeste punktet på veien der den går nedover igjen mot Vågå.

Møtte flere stisyklister på den fine og tørre stien oppover fjellet. Måtte ta en tur utenfor stien for å komme bort til varden på Storhøe men det var helt greit å sykle. Den siste lille kneika opp til Olashovda var såpass bratt at jeg måtte av sykkelen for å dytte.

Stien på den andre siden av toppen nedover mot parkeringen var brattere og stedvis ikke fullt så tydelig, men like fullt en artig nedkjøring med sykkel.

Det meldte regnet uteble, og gråværet skiftet isteden til solskinn. Hadde lagt igjen solbrillene og savnet dem. Lesson learned for n'te gang: Ikke stole 100% på værmeldingen.