Skagsnebbene via Hurrbrean (31.07.2020)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Geitsetra ny parkering (1,000m)
Endpoint Samme (1,000m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Skagsnebb V1 (1,965m) 31.07.2020 13:50
Skagsnebb (2,003m) 31.07.2020 14:20
Bakarste Skagsnebb (2,093m) 31.07.2020 15:50
Visits of other PBEs Geitsætre P-plass (ny) (1,000m) 31.07.2020 08:20
Geitsæterbrue 31.07.2020 08:30

Familietur til Skagsnebb

Denne familieturen hadde vært planlagt med fastsatt dato siden begynnelsen av juli. Vi følte oss derfor utrolig heldige som våknet opp til det strålende sommerværet på Leirvassbu denne fredagen.

Dagens turmål - Bakarste og Fremste Skagsnebb sett fra Leirdalen

Planen var tur til Skagsnebb og eventuelt Bakarste Skagsnebb via Hurrbrean. Min gode turvenn gjennom mange år Jan var med på turen og stilte med breutstyr. Turdeltakere var Peer, Liv Synnøve og Lise Sofie samt Rune og Jon Helge. Astrid forsøkte, men måtte gi seg i steinuren før vi kom til breen.
På grunn av asfaltarbeider på Leirdalsvegen ble det tidlig oppmøte på Geitsætre P-plass (ny).

Gjengen klar til avmarsj fra Leirdalsvegen ved Geitsætra

Etter fordeling av utstyr krysset vi elven på Geitsæterbrue og gikk mot elveløpene på Hurrøye. Det viste seg at elven gikk stri og ikke var helt lett å krysse allerede såpass tidlig på dagen. Vi bestemte oss derfor isteden for å gå opp langs moreneryggen på nordsiden av Hurra der det er et godt og tydelig tråkk.

På vei oppover langs Hurra
Oppe på flaten ca. 1350 moh flater terrenget ut innover mot Hurrbrean
Matpause i solen før vi går inn på breen. Veslefjelltinden i bakgrunnen mot høyre. Vi skal opp breen til venstre for brefallet

Vi rigget oss til med breutstyr. Snøen var fin og passe myk, og vi kunne unngå isete partier slik at stegjern ikke ble nødvendig. På ca. 1670 moh var det et område med dype bresprekker som vi lett kunne omgå. Ellers var det ikke bresprekker langs ruten vi gikk.

Liv Synnøve storkoser seg på vei opp breen! Bakarste Skagsnebb i bakgrunnen.
Ser tilbake ned mot dalen

Oppe på bandet mellom Bakarste og Fremste Skagsnebb blir det en total sceneforandring fra den slake siste delen av breen til de stupbratte hengene ned mot Veslbrean i sør.

Sørover mot Storbreatinden. Smørstabbtindene fra Storebjørn mot venstre, Sokse, Sauen og Kniven til Store Smørstabbtind mot høyre i bakgrunnen

Fra der vi kom opp på bandet er det ca. 600 m i luftlinje langs østryggen utover mot toppen på Skagsnebb 2003. Passasjen langs ryggen viste seg å være adskillig mer krevende enn vi hadde forestilt oss. Det ble til at vi stort sett kløv ryggen, bortsett fra litt NØ for Skagsnebb V1 der vi trakk ned i flanken mot nord. Selve klyvingen langs eggen var spennende, morsom og ikke spesielt vanskelig. Deler av eggen er imidlertid veldig smal og eksponert, noe som til å begynne med virket uvant på oss alle. På vei utover traff vi to andre - en mann som viste seg å være Josiene (Jostein Aalvik) med datter Ida som kom fra Fremste i godt driv og skulle gå runden over Storbreatinden. Sprekt!

Lise, Rune, Jon Helge og Liv Synnøve på vei østover på eggen. Skagsnebb V1 i bakgrunnen
Varden på Skagsnebb 2003
En meget fornøyd gjeng på Skagsnebb 2003! Foto: Jan.

Returen langs ryggen gikk lettere nå som vi hadde vært eksponert for forholdene. Vel nede igjen på breen ved bandet delte gruppen seg i to. Jeg var på Bakarste Skagsnebb i 2008 fra Hurrbreatinden 2008, men hadde lyst til å prøve den beskrevne passasjen fra bandet også. Lise Sofie og Jon Helge ble med på dette, mens resten av følget startet på tilbaketuren sammen med Jan.

Bakarste Skagsnebb

Bakarste Skagsnebb troner rett opp fra Hurrbrean. Herfra kan den virke nærmest ubestigelig

Vi fulgte fotspor i snøen på nordsiden av den første, bratte småtoppen vest for bandet. Her var det greitt å få øye på ruten videre. Helt i starten var det et høyt opptak som vi strevde litt med å komme opp. Etter dette var det bratt og morsom klyving nokså rett oppover mot høyre (nord) til østryggen. Videre herfra til toppen var det greitt.

Lise Sofie på vei ned det høye opptaket i starten av ruten
Er dette den brune steinblokken som omtales som Prekestolen i miniatyr!
Lise Sofie og Jon Helge på Bakarste Skagsnebb

GPS ved varden 32V 453956 6830139 som på Peakbook. Etter en 10-15 min pause på toppen, retur omtrent samme vei som opp.

Nok et bilde mot mange 2000 m topper fra Høgvagletindene/Skardalseggje og Stetinden i sørøst til Store Smørstabbtind mot sørvest.
Fra østryggen av Bakarste mot ryggen og Fremste Skagsnebb. Dumhøe, Skardstind med Nåli, Storjuvtind og Ymelstind i bakgrunnen.

Nede på bandet igjen etter 1t 20 min. Jan hadde lagt igjen et tau som vi bandt oss inn i og jeg fikk min debut som brefører! Vi fulgte stort sett sporene våre fra turen opp, men nedenfor sprekkområdet var det så fine forhold at vi fikk oss en morsom glissade trygt innbundet i tauet!

Fine forhold for glissade!

Tusen takk til Jan for som alltid hyggelig turfølge, og til alle i familien for en fantastisk flott og spennende tur i knall sommervær. Jeg er imponert og stolt over dere alle sammen, og håper vi kan få til flere slike turer sammen!

Fantastisk tur med familien

Written by Livsynnøve 05.08.2020 21:14

Takk for at du skriver så fin turrapport fra turen vi hadde, det var kjekt å lese å se alle de fine bildene :-)

Så det er sånn det ser ut !

Written by Snilen 05.08.2020 17:37

Det var fint å se hvordan det så ut der, jeg kan ikke påstå at jeg så særlig mye da vi var der sist, men artig var det lell.

Sv: Så det er sånn det ser u

Written by knutsverre 05.08.2020 20:55

Ja, jeg hadde lyst til å gjenoppleve denne min siste 2K topp i godvær, og denne gangen slo det virkelig til! Vet ikke hvem av oss som ordnet med været i 2014, men det ordnet seg jo igjen på den fantastiske turen til Hvannadalsnukur i 2017!

Flott tur og flotte bilder

Written by Stigun 05.08.2020 13:44

fra en sprek familie i storslåtte omgivelser. God overføring av gunstige fjell-gener ser det ut til å ha vært!

Sv: Flott tur og flotte bilder

Written by knutsverre 05.08.2020 20:46

Takk for det, Stig! Forholdene var virkelig helt optimale, og da blir jo bildene også bra. Folket koste seg på tur, og vi rakk faktisk middagen 1830 på Leirvassbu!

Imponeret over deg også..

Written by Gråbein 05.08.2020 12:09

og for en flaks med vær, og samtidig flott turfølge. :0)

Sv: Imponeret over deg også..

Written by knutsverre 05.08.2020 20:41

Takk for det Helge! Kjekt å få oppleve denne toppen i finvær. Det var ganske annerledes forhold på turen vår i september 2014!