Slettmarkkampen (01.08.2020)  5

Written by Birper (Per Birkhaug)

Start point Eidsbugarden (1,000m)
Endpoint Eidsbugarden (1,000m)
Ascents Slettmarkkampen (2,032m) 01.08.2020
Mange veier å velge fra Eidsbugarden. Til Slettmarkkampen/-piggen velg retning Torfinnsbu.
Etter fire kilometer langs Bygdin, følg stien mot Gjendebu.
Langs stien retning Gjendebu
Ved stiskille Gjendebu/Torfinnsbu, gå i retning Torfinnsbu innover Uksedalen.
Innover Uksedalen på sti langs elven som renner ut av Uksedalstjern. På venstre side bratthenget som skal forseres. Det enkleste er å gå innover til rett før Uksedalstjern, krysse elven, og så gå skrått oppover "tilbake" til man kommer opp bratthenget og over "kanten".
Utover Uksedalen i retning Høgbrøtet.
Etter hvert som det vinnes høyde blir utsikten innover Jotunheimen storslagen. Her sees flere kjente topper som Hjelledalstind, Koldedalstind, Falketind, Uranostind og Langeskavltind.
I det fjerne sees Eidsbugarden
Stupet på nordøst siden av Slettmarkkampen
Slettmarkpiggen sett fra Slettmarkkampen. Neste gang...
Siden det var meldt fint vær denne dagen, gikk turen til Eidsbugarden (med bil) og derfra til fots langs Bygdin (ca 4 km) og opp langs Høystakka til Sommerbro Høystakka, over broen og på sti videre innover retning Gjendebu/Torfinnsbu. Ved stiskille Gjendebu/Torfinnsbu tok jeg av mot Torfinnsbu inn Uksedalen. Fulgte stien langs elven innover et stykke, før jeg krysset elven. Valgte å gå opp bratthenget til høyre for bekken som kommer ned. Etter bratthenget stiger det mer jevnt oppover. Ingen sti her, men greit å finne retningen, bare å ta sikte på det høyeste punktet og holde oppover hele tiden. Etter cirka fire timers gange (med innlagt matpause i Uksedalen før bratthenget) nådde jeg toppvarden på Slettmarkkampen. Planen var å stoppe der i dag, selv om det nok hadde gått greit å komme seg opp på Slettmarkpiggen også (så flere på toppen der). Men hadde lovet familien hjemme å ikke gå opp på piggen alene, slikt må respekteres. Etter stopp på toppen (GPS viste 2026 m o h, selv om toppen skal være 2032 m o h) for å dokumentere med bilder og video, gikk jeg nedover igjen samme rute med unntak av bratthenget. Valgte en litt mer østlig rute lenger inn i Uksedalen sånn at jeg kom ned nesten helt i enden av Uksedalstjernet. Det var både enklere å gå ned den veien, og lettere å krysse elven der. Fulgte stien tilbake samme vei til Sommerbro Høystakka, ned til Bygdin, og langs Bygdin de fire kilometerne tilbake til Eidsbugarden. Totalt 7 timer og 45 minutter på tur, 6 timer og 32 minutter i bevegelse. 24 kilometer tur-retur, drøyt 1000 høydemeter stigning.