Juoksatjåhkkå (02.08.2020)  4

Written by ghhanssen (Geir-Hugo Hanssen) GSM

Ascents Juoksatjåhkkå (1,252m) 02.08.2020 12:00

Vi viste ikke hvor vi skulle gå for å komme oss opp, men det fungerte veldig bra å gå den ruta vi valgte på vei opp. Vi fulgte først stien som går forbi Jierddajâvrre og Juoksajâvrre. Derfra krysset vi oss opp fjellsiden på ett gressdekket område.
Når vi var i høyden med den ryggen som stikker ut fra fjellet, så kunne vi følge ei renne hele veien opp med fin vegetasjon å gå i. Når vi kom opp til toppen av rennen, så stod det en merkepinne i snøen. Vi valgte her å gå helt frem på fjellet først.
Vi valgte å gå ca midt på ryggen for å komme helt frem for å kunne få bedre utsikt nedover dalen. Det er mange småtopper man må over, og her kan det være litt sva, men ikke noe problem å komme forbi. Etter å ha vært helt fremme på kanten, så gikk vi tilbake til merkepålen, og derfra ble det litt svaklyving for å komme seg opp til varden som står på høyeste punkt. Vi gikk også litt til, sånn at vi kunne se bedre innover mot sverige.

Juoksatjåhkkå sett nede fra parkeringen
Vi krysset oss opp dette partiet til vi var i høyde med den fjellryggen som man får til høyre. Derfra går det en fin renne opp til toppen