Skagastølsryggen revisited (31.07.2020)

Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 31.07.2020
Store Skagastølstinden (2,405m) 31.07.2020
Vetle Skagastølstinden (2,340m) 31.07.2020

Med Jacob og Kjell. Hadde hele sommeren tenkt å prøve å få til en tur med Jacob i fjellet. Dårlig vær i juli gjorde at vi ikke fikk til det i løpet av ferien min, men med godværsmelding på fredag i første arbeidsuke var det bare å be pent om å få ta ut en feriedag til. Reiste etter jobb på torsdag, og var på Turtagrø såpass tidlig at vi fikk god tid til å slå opp telt, spise litt, og være i posen kl. 22. Alt lå til rette for deilig søvn før en lang dag med avmarsj kl 0430, men nei da. Slår aldri feil at den første natta i telt ikke gir god søvn. Tipper jeg hadde fått kanskje 1 time på øyet da alarmen ringte. Jaja.

Kjell M kom i varebil med madrass i bagasjerommet ved midnatt, og møtte oss på stien ved teltet. Han var gira på Skagastølsryggen, etter at han måtte gi opp helgen før på grunn av is og snø i V-skaret. Jacob sa han var med på alt, selv om det var lenge siden sist han var i bratt terreng i fjellet. Så ble det slik. Vi gikk i jevnt tempo opp til NTK-hytta (50 min), og var veldig spente på om de tre taulagene vi hadde sett foran oss med avmarsj 0400 skulle svinge til venstre ved hytta, eller om de gikk rett fram. Det var heldigvis bare ett av taulagene som hadde samme plan som oss. Det lå an til første finværsdag på lenge, noe også værmeldingene hadde gitt signaler om, så vi fryktet køkaos, men nå så det ut som vi skulle unngå dette. Gikk raskt videre oppover mot Nordre, og passerte etter hvert det andre paret. Uvane å gå så fort i motbakkene for å ta igjen andre, var litt mer sliten enn jeg strengt tatt hadde trengt å være på toppen av Nordre. Brukte vel ca 2 timer hit.

Været var helt topp. Sol og varmt nok til å gå i bare ulltrøya. Ranglet videre bortover ryggen mot Nebbet og V-skaret. Her så vi til vår overraskelse et taulag på tre som vi ikke hadde sett tidligere. Viste seg at disse hadde startet kl 0215, så de hadde planlagt for en rimelig lang dag i fjellet. Klatringa opp V-skaret gikk greit, men rotet det litt til med taudrag. Litt trøbbel med kommunikasjonsrutinene også i et ganske nyetablert og delvis uerfarent taulag, men det gikk seg til. Andre taulengde gikk jeg rett opp fra standplasshylla, gjorde det nok en del vanskeligere for oss enn å gå litt ut til høyre og opp hyller slik føreren sier. Ga meg såpass mye taudrag også at jeg satte stand ved den brede sprekken som leder opp til Berges Stol. Usikra opp fra her et stykke, før vi møtte en utfordring i et skrått riss på et sva på venstre side av eggen som jeg slettes ikke kunne huske som noen utfordring da jeg gikk her for en måned siden. Kjell M omgikk det usikret via et flytt ut i høyresiden (skyggeside og vått = glatt). Jeg kom meg opp risset på et vis, og sikret Jacob opp samme vei. Merkelig, men mistenker kanskje at det føltes tryggere sist fordi jeg gikk med anmarsjsko da. Blir aldri helt venn med stive sko på svaberg.

Vel oppe på Midtre tok vi en kort rast før vi gikk videre. Brukte ikke tauet her, det gikk fint å klyve usikret bort mot Halls Hammer. Her tok vi igjen taulaget på tre, og fikk passere de. Så var det tid for revansje med Patchells Sva som jeg irriterte meg over sist. Tråkket på bankebolten og følte derfor jeg ikke hadde gjort det skikkelig. Prøvde ny beta ved å bruke vingespennet å nå risset med venstre hånd mens jeg fortsatt hadde kanten på svaet med høyre. Gikk akkurat. Så var det bare å få beina ut på svaet og foten bort til risset. Litt bedre enn sist, men neste gang vil jeg late som jeg er 165 cm lang og se hvordan jeg kan greie å løse det da. Grå kamkile i risset på svaet. De andre kom etter i fin stil, og snart var vi på Vesle. Synes klyvinga ned til rapellverandaen på Vesle var litt ekkel i dag, til tross for tørt og fint fjell. Kanskje er det mangel på søvn og stive sko som gjør meg litt svak i toppen denne dagen. Uansett, rigget 60m rappell og alle tre rappellerte. Jacob elsker å rappellere. Matpause ved Mohns Skar før siste etappe opp til Storen.

Her rotet vi litt. Vestsida av ryggen var litt våt og glatt, så det fristet ikke veldig å gå der, da vi etterhvert måtte velge side av rygge. Men det viste seg at det var dette som var riktig. Var helt på nippet til å ta fram tauet her, og i ettertid irriterer jeg meg litt over at vi ikke gjorde det. Nok en gang merkelig, da jeg ikke følte dette var noe problem i det hele tatt for en måned siden. Videre gikk det greit til topps. Jacob brukte tau på offwidth-risset som deler en loddrett hammer oppe på fortoppen slik at han fikk brukt litt krefter og klamret seg opp her.

På toppen møtte vi en guide fra Jotunheimen Arr. som hadde med seg to gjester. Vi stresset ikke og lot de gå før oss ned til rappellfestet. Kløv ned til kjettingen og brukte 60m-festet mens guiden firte ned gjestene på det andre festet. Tok en rappell til fra kjettingen over Svaene. Guiden frarådet oss å gå snøfeltene ned til Bandet, på grunn av hard snø i det siste. Vi prøvde å finne en fornuftig sti ned, men jeg har aldri gått her uten å bruke snøfelt på retur, så det ble en litt kronglete vei. Mistenker kanskje at vi kom litt for langt til høyre, hvis det er mulig..? Uansett, litt seigt ned til hytta på bandet, og jeg begynte å merke mangelen på søvn. Kjell Magnar satte tempoet ut dalen, så vi brukte vel omtrent 1t30min ut.