Midtre Sølen (01.08.2020)

Start point Gjota (730m)
Ascents Midtre Sølen (1,755m) 01.08.2020 13:46
Visits of other PBEs Misterkjølen veiforening (658m) 01.08.2020 13:46

I helga var det fiske i den beryktede ørretelva Mistra som var det primære formålet med turen. Jørgen, Kristoffer, Øystein og jeg leide Hovedhytta ved Grønholmen via inatur.no fra fredag til søndag. Prisen er meget overkommelig, men da er også fasilitetene deretter. For min del ei helt perfekt hytte å tilbringe helga i!

Idyllisk langs Mistras bredder

Etter ankomst fredag ble det en del fiske, men etter å ha kommet i prat med noen veteraner i elva øynet vi lite håp om storfangst i helga. Dårlig fiskevær og tid på året osv. Vi tok etterhvert til å lage oss mat og fyre til badstue i hytta, før vi sovna hele gjengen.

Lørdag formiddag somlet vi vekk, før Øystein og jeg tok fatt på turen til Midtre Sølen mens de andre fiska dagen gjennom. Siden vi allerede hadde begynt på turen innover mot Gjota, ble dette utgangspunktet fremfor Gravåsen lenger mot øst. I luftlinje anslo jeg også at Gjota var en del nærmere, så turen vår kunne potensielt bli en kortere tur. Fra hva jeg kunne se etter en rask undersøkelse var det kun 500fjell og Aask som har gått fra Gjota på Peakbook. Vi var derfor litt spente på stien, selv om den var merket på kartet.

Utsikten tiltar på Snaufjellet opp mot Sølenmassivet

Etter å ha parkert litt før Gjota, satt vi igang i et godt tempo. Målet var å gjøre unna turen på under 5 timer, og da måtte nødvendigvis tempoet opp. Etterhvert kom vi inn på stien, før den delte seg og tok opp mot Sølen i nord. Her ble vi møtt av en av grunnene til at dette kanskje er en variant de færreste velger: Myr. Etter hopp og sprett i noen hundre meter, var vi heldigvis ferdig med dette, nesten tørrskodd begge to. Stien videre oppe på snaufjellet var ikke direkte tydelig, men sporadiske varder og slitasje i terrenget guidet oss mot målet (Som var synlig hele veien, altså ikke fare for å gå seg vill i klarvær).

Utsikt mot Søre og Midtre Sølen fra Skardstjønna

Med høyt tempo kom vi opp til Skardstjønna etter 8 km og halvannen time. Mens vi hadde vært helt aleine hele veien hit, var det her flust av turgåere som hadde sett seg ut Midtre Sølen som dagens mål. Vi gikk løs på 550 høydemeter i steinur, før vi endelig nådde den vernede varden på Midtre Sølen. Bilder blei tatt, og vi delte ei sjokoladekake. Utsikten var formidabel mot Dovre og Rondane, og ellers andre kjemper i Innlandet som Tron og Elgspiggen. Returen tok vi fatt på ikke lenge etter vi hadde vært på toppen.

Nordvestveggen var en del mer dramatisk enn de andre flankene på Sølen
Tilbake mot toppvarden etter å ha gått litt forbi

På vei ned gikk vi i samme tempo som opp, og turen ble unnagjort i en fei. Vi spiste noen håndfuller molter ved myrene nord for Gjota, før vi klokket inn på under 4,5 timer fra start vel tilbake på parkeringa. Videre dro vi ned til Grønholmen og fiska videre i Mistra. Det ble dessverre ingen ørret over 100 gram på oss denne helga, men vi fikk med oss en kjempe uansett! Takk for turen.