Skredahøin - Dovre dag 2 (01.08.2020)  3

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Telt plass (1,355m)
Ascents Store Skredahøe (2,004m) 01.08.2020 12:12

Nok en vakker morgen på Dovrefjell. Varmt og nær vindstille gjorde sitt til at dette ble en kamp for å få i seg nok vann. Heidi og Sindre ble ikke med på denne turen og returnerte til bilen på Skamsdalsætrin. Vi andre.. mer eller mindre motiverte for en noe kjedelig topp... langt inne i fjellheimen. En steinete sak på 2004 moh. Vi sto på toppen etter litt over tre timer. Jeg har nå vært på denne toppen før på et raid med Sondre for 10 år siden. Den gang var jeg svært sliten på vei opp hit etter 6 topper før på dagen. Denne dagen i bedre form.. men ikke fullt så motivert. Blir nok ingen flere turer hit til denne toppen. :)

Morten hadde fått blod på tann og ville ha med seg en topp til på turen. Mjogsjøhøe er en pf 250 topp i Oppland og han tok turen opp dit mens vi andre startet på turen tilbake til leiren. Litt diskusjon om vi skulle følge samme rute tilbake, eller prøve å unngå noe av den verste grove uren. Tror det ble ganske bra. Et annet alternativ ville være å gå ned i Kjelsungdalen og følge denne rett mot leiren. Det kan være et alternativ for andre som ønsker å gå denne turen fra denne siden av Dovre. Kan sannsynligvis bli noe mindre ur på denne ruta. Morten mente også dette,- etter å ha sett dalen på sin tur mot Mjogsjøhøe.

Alle kom vel tilbake til teltene bortsett fra noen skrubbsår. Turen så langt 6t40 min.Men... turen var langt fra ferdig. Telter skulle ned... sekker pakkes om og nok ei mil skulle gåes før vi var tilbake til bilene. Mye kan sies om denne returen.. kan vel kort sies at det ble en "bustete" affære som vi sier på Toten. Prikken over i'en var en elvekryssning av hovedelva. Det ble dypt og stritt, men alle kom greit over. Etter dette kastet svermer av mygg seg over oss og skulle ta rotta på oss slitne fjellvandrete der vi sto svette..våte og tynnkledde. Vi var ett lett byttel!!

Etter ca 2,5 timer fra teltleiren kom vi slitne tilbake til Skamsdalsætrin. Takker alle for en lang seig tur.

Store Skredahøe til høyre bakenfor. Veeeldig mye stein

Morten på vei mot Nord for Store Skredahøe (1994 moh)