Semelhol- ikke som planlagt (01.08.2020)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Nørdre Semelholstinden (2,004m) 01.08.2020 12:59

Fin værmeling (uvanlig denne sommeren), to Kidz på sommerjobb og den siste satte vi bort. Klart for en real tur... Veldig lyst til å prøve tauet igjen, da det er lenge siden sist vi har drevet med det på egenhånd. Valget falt på Nørdre og Vestre Semelholstind.

Kjørte til Leirvassbu fra hjemme om morgenen. MYE folk i hele Leirdalen - tydelig at værmeldinga hadde frista flere enn oss. Fikk parkert ved Leirvassbu, og labba i veg etter T-stien til Spiterstulen. Gikk smått med Sekretæren, som sliter med et kne (som ikke ble bedre etter fall på tur helga før).

Tok av stien før vi kom ned i dalen, og det gikk greit å krysse elva. Fint også oppover mot der vi svingte av mot ryggen opp mot Nørdre. Sekretæren tråkka på en stein som så ut som "trygg" men denne var løs, og det ble et durabelig fall. Hjalp ikke på det vonde kneet det akkurat....

Slet oss videre oppover etter at Sekretæren hadde overbevist Turplanleggeren at det var eneste alternativ. Etter litt klyveklatring (Sekretæren er vant til å bruke knærne mye i slik forflytting..) var det bare å innse at Vestre må stå til en annen gang :(

Men - vi kom oss greit opp til Nørdre. Turplanleggeren hadde spotta et snøfelt vi tenkte å gå på veg ned. Dette førte til at vi gikk langt til venstre på tur ned. Om det var et godt valg, strides de lærde. Mye laus ur, og mose som ikke satt fast. Resulterte i nok en seilas for Sekretæren.

Godt å komme på snøen, og greit tilbake til Leirvassbu.

Været var flott, men siden Sekretæren var forfulgt av uhell - ble turen svært amputert. Uansett - en finværsdag i Jotunheimen er aldri bortkasta....