Blåkollen (01.08.2020)  5

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Straumbu (711m)
Ascents Blåkollen (1,579m) 01.08.2020 13:48
Overnattet på parkeringa Straumbu. Vet at dette er et mygghøl så vi var raske ut og inn av bobilen. Selv om alt av myggnetting var dratt for var det på et eller annet mystisk vis kommet 100-200 småfluer inn på soverommet. Lite trivelig. Ble en stor jobb med å kverke hele gjengen, og stor vaskejobb når vi kom hjem. Stien er lagt om slik at første del går på en gammel vei, men i en stor sving. Siden ble det mye stein, men sånn er det i Rondane. Været var godt i dag også. Gunvor snudde etter 8 km, syntes det var nok for beina etter gårsdagens tur. Så 3 lavskriker i skogen.
Lett fin stigning mens en runder fjellet. Ifølge kartet skal det være en sti opp til toppen rett fra vest, men den var ikke å finne. Helt greit allikevel. Mye vind på toppen.Fin utsikt på denne lite besøkte toppen. Kort matpause.
Ned igjen gikk jeg hardt for å prøve hvordan det fungerte. Gikk veldig bra bortsett fra låra var blytunge opp trappene fra Bjørnhollia. Ble en liten rast da jeg nådde igjen Gunvor.