Nørdre Hellstugutind og naboer (28.05.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Samme (1,100m)
Ascents Hellstuguhøe (2,072m) 28.05.2012 15:20
Nørdre Hellstugutinden (2,218m) 28.05.2012 16:30
Midtre Hellstugutinden N2 (2,153m) 28.05.2012 17:10
Midtre Hellstugutinden N1 (2,176m) 28.05.2012 17:30
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 28.05.2012 10:00

NYE HELLSTUGUTINDER

Steggen hadde fått nok av av følget ved Hellstuguåe
Flott foss og ganske mye vannføring i Hellstuguåe

Sen start kl 10 fra Spiterstulen etter den lange turen til Søre Bukkeholstinder dagen i forveien. Været var ikke like bra, men helt OK, skyet turvær uten nedbør og relativt vindstille. Bildene derimot blir uunngåelig grå og kjedelige under slike lysforhold, ihvertfall for meg. Valgte fjellstøvler, og lot trugene være igjen. Trasket den vanlige veien innover mot Hellstuguåe. Langvarig nærkontakt med en flott stegg oppe på ca. 1300 m. Jeg hadde på forhånd trodd det skulle gå greitt å krysse elven direkte, men snøbroene virket utrygge, slik at jeg valgte å gå opp langs elven til en trygg kryssing ved en stor stein på ca. 1340 moh. Snøen var blitt ganske råtten, og det ble mye gjennomslag. Angret på at jeg ikke hadde tatt med truger likevel.... Det skjedde en merkelig ting med GPS sporloggen mens jeg gikk oppover langs NØ siden av elven. Plutselig og helt uten forklarlig grunn viste GPS-en at jeg angivelig skulle befinne meg på rett side (sørsiden) av Hellstuguåe dit jeg egentlig var på vei! Se GPS sporet! Skrudde av GPS-en og da ble visningen i orden igjen, men sporloggen viser hva som ble registrert. Skulle nesten tro det var ønske-tanke-overføring fra meg til GPS-en, men det ville jo vært ren overtro! Krysset elven etter vel en times gange. Tung marsj i bløt snø første stykket opp mot NV-rygget mot Hellstuguhøe til ca. 1400 moh der mesteparten av snøen var borte. Bratt steinur lå foran meg. Etterhvert fant jeg en ganske bra merket sti oppover ryggen. Det var satt opp små steinvarder og malt røde merker på steiner langs stien. Terrenget generelt var ganske bratt med sva og små hamre her og der, og det var meget nyttig at noen hadde gitt seg tid til å merke denne ruten. Vertskapet på Spiterstulen kjente ikke til merkingen. Gårsdagens tur satt i kroppen, og jeg brukte lang tid oppover ryggen. Oppe på 1900 moh begynte det å flate ut, men her ble det igjen snøføre med endel gjennomslag. Fremme ved dagens første mål kl 1520.

HELLSTUGUHØE
Fin varde ute på stupet ned mot Hellstugubreen i øst. Utsikt mot Hellstugupiggen som ikke virket så imponerende ovenfra. GPS 469591 6826925.

Rødmerket varde med brukket skistav på ca 1900 moh på vei mot Hellstuguhøe. Styggehøe og Bukkeholsbrean i bakgrunnen
Fra Hellstuguhøe mot de Memurutindene i SØ
Fra Hellstuguhøe mot Nørdre Hellstugutind
Panorama fra Hellstuguhøe. I bakgrunnen fra venstre Vestre Memurutinder V1-V3, Hellstugubreen, fjellryggen som fører opp til Hellstugupiggen og platået med Nørdre Hellstugutind

Rundet den imponerende gryten på vestsiden av stupet ned mot NV del av Hellstugubrean der snøfonnene hang tildels faretruende utover kanten og fortsatte de seige, ca. 180 hm opp snøbakken til dagens hovedmål

NØRDRE HELLSTUGUTINDEN
Her var det en flott steinvarde ved nedgangen videre sørover mot Midtre Hellstugutinden. Toppunktet på Nørdre ligger imidlertid ca. 30 m øst for varden, og er markert av en adskillig mindre steinvarde på GPS 469226 6825530.

Utsikt vestover fra toppunktvarden på Nørdre mot den større varden lenger vest
Den største varden på Nørdre Hellstugutind. Midtre i bakgrunnen
Varden på det høyeste punktet på Nørdre med Midtre Hellstugutind i bakgrunnen. Midtre N1 og N2 nærmere Nørdre. Nørdre Hellstugugubreahesten til venstre (øst) i bildet

Etter en liten matpause i ly av varden satte jeg fra meg sekken og fortsatte mot de to siste turmålene for dagen. Det var overraskende bratt ned mot skaret nord for N2, men relativt tydelige far etter folk, og det gikk greitt å komme seg ned og opp igjen til

MIDTRE HELLSTUGUTINDEN N2
Markert liten topp med steinvarde på GPS 469105 6825308 og fin utsikt både nordover og sørover Hellstuguryggen.

Midtre Hellstugutind, Midtre N1 og N2 (nærmest) sett fra Nørdre
Tilbakeblikk mot N2 fra N1. Nørdre Hellstugutind bakerst
Toppvarden på N2 sett mot Midtre Hellstugutinden. N1 mellom, men vanskelig å skjelne mot Midtre

MIDTRE HELLSTUGUTINDEN N1
Dagens siste. Markert toppunkt med liten varde på GPS 469177 6825046.

Varden på Midtre Hellstugutinden N1 mot Nørdre
Utsikt fra skråningen nord for Nørdre nordover mot Hellstuguhøe
Markant varde på N1 mot Midtre Hellstugutind

Retur samme vei til Nørdre. Avstikkeren sørover til N2 og N1 hadde tatt ca. 1.5 time. Tilbaketuren gikk faktisk lettere enn oppturen, for nå hadde det klarnet litt opp og blitt kuldegrader slik at det var bedre hold i snøen og mindre gjennomslag. Valgte nå å krysse Hellstuguåi på broen i Visdalen, og var tilbake på Spiterstulen kl 1920.

Foto fra Bukkeholsbrean 27. mai 2012. Fra venstre Hellstuguhøe, Nørdre Hellstugutinden, Midtre N2 og N1 og Midtre Hellstugutind

Spiste god middag hos Jan og Heidi nede i Bøverdalen før jeg tok fatt på hjemveien til Bergen i 23-tiden. Jeg liker godt å kjøre hjem om natten etter slike turdager. I lett eufori etter vellykkete turer går bilturen som en lek i flotte omgivelser over Sognefjellet og Tindevegen, ofte med spesielle naturopplevelser. Denne gangen var det ryper som hadde slått seg til i veien. Jeg skremte opp 5-6 par som flakset forskrekket avgårde. Vet ikke hvorfor de søker mot veien nattestid. Kanskje søker de varmen fra asfalten? Mellom Øvre og Nedre Årdal møtte jeg den uventete veistengningen som bl.a. Øyvind og Morten også støtte på 8. juni under turen til Stiganosi. Surt å måtte vente i to timer på denne tiden av døgnet, men det ble da litt søvn utav det.