Vardefjell (Nesbyen) (30.07.2020)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Vardefjell (1,182m) 30.07.2020

Dagens turmål var Vardefjell, en lett tilgjengelig topp i Nesbyen kommune. På fjellet mellom Nesbyen og Hedal, fikk jeg parkert ved Åsgrenda. Derfra går det blåmerka tursti opp til Vardefjell. Turen opp er på ca. 5 kilometer.
Turen startet nede i vegetasjonen. Det var pen stigning på en sti som ikke var veldig behagelig å gå. Det var en blanding av myr, stein og røtter som gjorde det litt kronglete å navigere seg fram.
Etter et par kilometer kom jeg fram til den forlatte setra Storelie. Koselig plass som naturen er i ferd med å ta tilbake. Fra Storelie var det bare en god kneik opp, så var jeg oppe på snaufjellet. Derfra var det bare en utrolig trivelig marsj videre i et herlig terreng, og med akkurat passelig stigning hele veien.
På toppen av Vardefjell var det naturligvis en stor og forseggjort varde, og et nydelig 360 graders panorama. Det var en disig sommerdag så utsikten ble litt forringet av det. Men jeg kunne se ned til Norefjell i sør, og i nord er det Hemsedalsfjellene som danner horisonten.
Turen ned igjen gikk samme vei som opp. Totalt en tur på 11 kilometer og 3 timer.