Storbrefjellet via Midthøin. (31.07.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Mardalsbotnen (946m)
Ascents Midthøin Øst (1,348m) 31.07.2020 10:28
Storbrefjellet (1,362m) 31.07.2020 12:25
Midthøkollen (1,278m) 31.07.2020 13:28
Nordre Midthøin (1,574m) 31.07.2020 14:31
Søre Midthøin (1,645m) 31.07.2020 15:59

En strålende fredag på slutten av ferien. Etter noen "ordnedager" hjemme, tok jeg turen til Mardalsbotnen for å se om årets snøforhold tillot en skitur til andre topper en de tradisjonellt snøsikre Midthøin. Parkerte ved det vanligste "innsteget" for sommer-/høstskiturer der inne.
Kun et par minutter fra bil til snø. La opp ruta videre for å utnytte snøforholda. Litt av og på med ski noen få steder, men ellers sammenhengende skiføre. Flott dag i fjellet. Fin sommersnø.

Innover Mardalsbotnen fra utgangspunktet.

Kun et par minutter fra bilen til skiføre. Så ut som det gikk greit å legge ruta oppom Midthøin Øst.

Tilbakeblikk på første del av dagens tur.

Mot den snøsikre sørtoppen på Midthøin, som utgjorde avslutninga av turen.

Tok med skia den lille barmarksavstikkeren opp på toppen av Midthøin Øst, fordi jeg var usikker på hvor veien gikk videre. Fine snøfelter/-renner brakte meg videre helt ned i Mardalsbotnen igjen. Nedre Mardalsvatnet, Mardalsfossen og øvre deler av Eikesdal i bakgrunnen.

Etter noe av og på med ski og ei elvekryssing nede i Mardalsbotnen, kom jeg inn på sammenhengende snø igjen. Hauduken til høyre i bildet.

Tilbakeblikk mot østtoppen. Ser nå lett ideallinja ned snørenna, traff det brattere partiet til høyre. Gikk relativt greit der også.

Godt snødekke her i 900-meters høgde innover mot Indre Haudukvatnet med kurs for Storbrefjellet. Med litt labyrintgåing fant jeg sammenhengende skiføre til like under varden.

Har starta stigninga fra fortsatt isdekte Indre Haudukvatnet. Rangåtind og Evelsfonnhøa i bakgrunnen.

Ved foten av Storbrefjellet mot Bjørnabotnhøgda. Med tid og ork hadde det gått fint og utvida turen med flere timer/kilometer i området her.

Fra Storbrefjellet mot Midthøin. Fulgte ryggen over Midthøkollen midt i bildet.

På Midthøbreen på veg mot nordtoppen. Tilbakeblikk mot fjella mellom Mardalsbotnen og Eikesdalsvatnet.

Fra Nordre Midthøin mot Grøttavatnet. Rangåhøgda, et annet bra sommerskifjell, ruver til venstre.

Mot Midthøbreen og Nordre Midthøin fra den bratte oppstigninga til Søre.

Bra med snø på veg mot sørtoppen. Litt for mye steinvandring opp på S1, midt i bildet, til at jeg la turen utom der. Det får bli en annen gang.

Fra Søre Midthøin mot kjente Romsdalsfjell....

...og mot Kvanndalstind, Venjetindane, Grøttavatnet og Isfjorden.

Fant ei fin nedkjøring fra sørtoppen. Nedre Mardalsvatnet og Evelsfonnhøa rett i mot.